Gårdsfika med hyresgäster på Doterödsvägen

Stenungsundshem och Hyresgästföreningen samarbetar kring boinflytande

Att göra hyresgästerna mer delaktiga i, och ha större inflytande över sin boendemiljö är viktigt för både Stenungsundshem och Hyresgästföreningen. Därför har vi kommit överens om en utvecklingsplan kring boinflytandearbetet.

Utvecklingsplanen pekar ut frågor som är speciellt viktiga att arbeta med nu och framöver. Ett exempel är att få fler hyresgäster med olika typer av bakgrund att engagera sig i sitt boende, exempelvis genom att på plats ute i bostadsområdet skapa dialog med hyresgästerna kring vad de tycker är viktigt att förändra och förbättra. Ett annat är att få med barnen i planeringen av renovering och nybyggnation av lekplatser.

-Nu sätter vi extra fokus på boinflytandet och försöker att bredda engagemanget ute i våra bostadsområden. Engagerade hyresgäster är en värdefull tillgång när det gäller att göra våra bostadsområden ännu bättre, menar Ulf Lindén, vd på Stenungsundshem.

-Vår strävan är alltid att hyresgästerna ska kunna påverka sitt hem så långt det är möjligt. Med ett boinflytandeavtal sätter vi ramarna för det fortsatta arbetet tillsammans med Stenungsundshem, säger Jan-Erik Jonsson, förhandlare på Hyresgästföreningen.

-Om hyresgästerna är delaktiga i utvecklingen av sitt boende och närområde så bidrar det till att trivseln ökar och tryggheten i området stärks. Alla vinner på det, både hyresgäster och fastighetsägare, menar Monica Bogren, ledamot i regionstyrelsen för Södra Bohuslän på Hyresgästföreningen.