Framsida till boken "Drakborgen - Bokspelsäventyret" av Dan Glimne.

Drakborgen - Bokspelsäventyret, är nominerad till Adlibrispriset 2023!

Drakborgen - Bokspelsäventyret skriven av Dan Glimne, är nu nominerad till Adlibrispriset 2023 i kategorin "årets ungdomsbok".

Vad menas med "Bokspelsäventyr" ? Det är du som styr handlingen, kämpa eller fly. Väljer du den vänstra korridoren, eller den högra? Vågar du öppna en stängd järndörr? Vad du tar dig till kommer att bestämma om du överlever eller dör, här inne i det mäktiga stenfäste som steg för steg kommer att avslöja hittills dolda rum och passager samt okända faror för dig, i en oupphörligt spännande, farofylld färd från den första sidan till den sista. I och med att man som läsare styr handlingen genom sina val eller med hjälp av en tärning så kan boken läsas flera gånger med nya upplevelser.

Fantasyklassikern Drakborgen, skapad av Jakob Bonds och Dan Glimne för Alga, är en av de största internationella framgångarna någonsin för ett svenskuppfunnet spel och med en kvarts miljon sålda exemplar i de olika upplagorna världen över.

Dan Glimne är en av Sveriges främsta auktoriteter på spel, och har skrivit över två dussin böcker i ämnet samt uppfunnit fler än hundra olika sällskapsspel. Han har vunnit guldtärningen två gånger om, mottagit utmärkelsen "Best book of the year" av Gourmand awards, tilldelats Barcelonas kulturpris DAU Premi Especial, och blivit invald i Swedish Poker Hall Of Fame.

Sagt om boken:

"Glimne har lyckats adaptera om sitt klassiska spel i en ny version [...] mycket underhållande."

Daniel Gustavsson, BTJ nr 18, 2023.

"Denna bok återskapar snabbt de traumatiska minnena från ungdomens partier av brädspelet Drakborgen. Att din hjälte misslyckas många gånger och dör på de mest skräckinjagande sätt, ger dig dock sedan en oerhörd tillfredsställelse den gången du äntligen överlever fasorna och kommer ut igen. När du väl gett dig in här kommer tiden att tickas snabbt och verkligheten utanför försvinner. Du är varnad!"

Johan Nilsson, grundare av Dragon´s Lair

Adlibrispriset instiftades 2019 för att hylla författarnas förmåga att berika våra liv med sina berättelser. Priset delas i år ut i 9 kategorier: Årets barnbok 0–6 år, Årets barnbok 6-12 år, Årets ungdom, Årets roman, Årets deckare, Årets facklitterära bok, Årets kokbok, Årets feelgood samt Årets debut. En jury bestående av anställda på Adlibris har valt ut tio nomineringar i respektive kategori. Nomineringen baseras på försäljning, popularitet, potential, och att boken har getts ut i Sverige under 2023. Bokälskare runt om i Sverige röstar fram sina favoritböcker, och den bok som får flest röster inom varje kategori tilldelas sedan Adlibrispriset för angiven kategori.

Röstningen pågår 30 november – 14 december 2023.

Här är länken för att rösta: https://www.netigate.se/a/s.aspx?s=1184783X408224890X80446