omslag till boken "Hensytt - Sy lekfulla kläder för barn att vara barn i"

Hensytt - Sy lekfulla kläder för barn att vara barn i!

Årets kanske största nyhet vad gäller nya sömnadsmönster är här - Malin Karlsson & Anna Markay släpper tillsammans sin första mönsterbok för sömnad av barnkläder på förlaget Stevali fakta.

Boken har fått den talande titeln ”HENSYTT - Sy lekfulla kläder för barn att vara barn i”. Typiskt för sömnadsmönstren är just en lekfullhet, där barns unika egenskaper kommer till uttryck i plagget. Viktigt för oss är att plaggen låter barn vara just barn – att de tål att lekas, klättras, smygas, ålas, mysas och busas i. Att de är sköna och praktiska, men ändå följer tidens mode och, inte minst, att de i så stor utsträckning som möjligt, kan användas oavsett kön.

HENSYTT innehåller sammanlagt 25 olika modeller, alla i storlek 74-152. (2 stora mönsterark finns med i boken).

Alla mönster kan sys på en vanlig hushållsmaskin. För att fungera för alla syintresserade oavsett tidigare erfarenhet innehåller boken utöver inspirerande mönsterpresentationer med sömnadsbeskrivningar även en omfattande tyg- och sömnadsguide, där material och tekniker för sömnad av vävda tyger och trikå beskrivs steg för steg.

Såväl Malin och Anna har i många år sytt kläder själva och inspirerat många till att börja sy egna kläder. Utöver att dem konstruerar egna mönster så startade Anna företaget Pysselnabon 2015, då hon ville bredda utbudet av miljömärkta tyger på marknaden.

Stevali Sales grundades 2004 av Stefan Lindström och Christer Lindblom, som båda har lång erfarenhet från både bokbranschen och detaljhandeln vad det gäller försäljning.

Vi hjälper ett antal förlag med deras försäljning i bokbranschen samt att vi även ger ut egna böcker. Det innebär att vi också har kunskap och erfarenhet som förläggare.