Topp 3 Fantastikrådets topplista för 9-12 års åldern

"Kampen om Tusenvärld" utsedd till bästa fantasyserien för slukaråldern 9–12 år

Stevali barn kan stolt meddela att bokserien Kampen om Tusenvärld av Joseph A. Davis har utsetts till Sveriges bästa fantasyserie av Fantastikrådet i kategorin ”läsålder 9–12” och fått guldmedalj. Detta resultat baseras på Fantastikrådets lista med cirka 500 svenska fantasyserier och betyg sammanställda från de största hemsidorna där svenskar betygsätter böcker. När resultatet publicerades på Fantastikrådets hemsida fantastikradet.wordpress.com den 24 mars stod glädjande Kampen om Tusenvärld högst på listan över fantasyserier för slukaråldern, tillsammans med Landet Bortom av Mårten Gisby och Pax av Ingela Korsell och Åsa Larsson, som fått silver- respektive bronsmedalj.

Kampen om Tusenvärld är lite av en otippad succé, men med gemensamma krafter från förlaget och tillsamman med författaren har serien tagit mer och mer plats på den svenska fantasy scenen, ett långsiktigt arbete som börjar ge frukt” säger förläggaren Stefan Lindström.

Böckerna i serien har fått överväldigande positiv respons av kritiker och andra läsare:

”Böckerna som ger oss mer än bara glädje i stunden, böckerna som verkligen sätter i gång våra tankar – i slutänden är det ju de böckerna som är allra bäst”, skriver bokbloggaren Tusen sidor, ”och bland dem platsar Dunkelstjärnan.

Dunkelstjärnan är superbra”, skriver Marie som är lärare i årskurs 6. ”Den har fått mina elever att vilja läsa. Vi har använt den som bänkbok och sedan har de diskuterat frågorna från lärarhandledningen i mindre grupper. Jag jobbar i ett mångkulturellt område och handlingen tilltalade dem.”
En del av det långsiktiga arbetet har fått som resultat att Kampen om Tusenvärld har spridit sig som en löpeld på Sveriges mellanstadieskolor. Sedan Dunkelstjärnan släpptes 2020 har svenska skolor köpt in fler än 100 klassuppsättningar, och lärarhandledningen till Dunkelstjärnan har laddats ner från författarens hemsida 2 500 gånger.
”Joseph berättar att han hela tiden får mail av nöjda lärare och uppskattning för serien, men även för lärarhandledningen som är ett bra hjälpmedel för att skapa intressanta diskussioner med eleverna”, säger Lindström. Diskussionerna kan handla om allt från kamratskap till sorg till möten mellan olika kulturer, som är viktiga teman i böckerna.

Detta intresse för Kampen om Tusenvärld går längre än vanlig läsning eller diskussion. Ett annat viktigt tema i serien är kreativitet, och böckerna har inspirerat tusentals elever till att använda sina egna kreativa gåvor. Joseph A. Davis reser ofta runt och inspirerar till kreativt skrivande. Han har besökt skolor i Sverige, USA, Frankrike, Kenya och Uganda där han även fick föreläsa för det ugandiska kvinnoförfattarförbundet Femrite.

Alla dessa skolbesök har mynnat ut i spännande samarbetsprojekt mellan författaren och eleverna. 2022 släpptes antologin Skaparkrafter som innehåller Tusenvärldsrelaterade dikter och illustrationer av unga läsare tillsammans med författarens prolog till serien. En ny antologi av skolelever tillsammans med författaren, Nattlyktan, kommer att släppas i maj 2024.

Stevali och Joseph tycker att det är otroligt spännande att kunna bjuda in unga läsare i skapandet och ge dem möjligheten att bli utgivna författare och illustratörer. I och med utmärkelsen Kampen om Tusenvärldfått av Fantastikrådet kan de nu bli medskapare i en fantasyvärld som blivit den högst rankade för bokslukare genom tiderna.

Stevali Bokförlag AB är ett allmänutgivande bokförlag inom skönlitteratur, fakta, historia, musik, hobbyböcker och barnböcker. Förlaget ger ut böcker i både fysiskt och digitalt format under tre namn: Stevali Fakta, Stevali Barn och Stevali Skön.

Stevali Försäljning & Marknad AB hjälper förlag med deras försäljningsarbete och är ett stöd i utgivningsfrågor som exempelvis
prissättning, titlar och format. Under årens lopp har vi jobbat med en stor bredd av olika genrer, författare och företag.