Mitt mörka hjärta – gangstern och reportern, nysläpp av ebok och en dramatisering på gång!

Nu släpper Stevali skön eboken av Cyril Hellmans populära och kritikerrosade dokumentärroman Mitt mörka hjärta – gangstern och reportern med foton av fotografen Annika Aschberg som bland annat fotograferat skivomslag för Madonna och Kent.

”Inte att förglömma Annika Aschbergs utmärkta foton. En sådan här bok skulle faktiskt kännas amputerad utan bilder. Du vill verkligen se hur personerna i boken ser ut "i verkligheten". Du får en så stark emotionell relation till dem att det inte räcker med en aldrig så god skriftlig beskrivning.

För det som är bokens verkliga kvalitet är att den är så extremt självutlämnande, utan att jag finner ett uns av koketteri eller självömkan. Tvärtom - både Cyrils och Hawaiis berättelser karaktäriseras av en stolthet som ger en dämpad och saklig ton åt de mest förskräckliga upplevelser”, skrev Stig Larsson i sin recension i Expressen (14/11-2011)

Boken vars ämnen kretsar kring sådant som missbruk, flykt, kriminalitet, exil och deportering är lika aktuell idag som vid släppet för elva år sedan. Stevali har tidigare släppt boken som pocket och ljudbok som även de finns tillgängliga på marknaden.Under de senaste åren har Cyril Hellman även arbetat med en pjäsversion av boken.

”År 2018 inledde jag diskussioner med Dramaten och dess chef Eirik Stubø om att skriva en pjäsversion för att framföra på Elverket. Kort därefter blev Eirik Stubø tvungen att säga upp sig för händelser förknippade med me too-rörelsen och en manlig skådespelare som han givit ett vikariat. Lars Norén med flera upprördes över Eirik Stubøs avgång men för mig blev det en personlig hård motgång då arbetet med pjäsen fick läggas i malpåse. Jag har nu upptagit arbetet med en dramatisering för teater. Flera är intresserade och jag ska snart bestämma mig huruvida den ska göras för ensemble eller monolog”, säger Cyril Hellman.

Cyril Hellman är också författare till den brinnande aktuella reportageboken En resa genom krigets Ukraina samt Stefan Jarl – intervjuer 2005-2021

Stevali Bokförlag AB är ett allmänutgivande bokförlag inom skönlitteratur, fakta, historia, musik, hobbyböcker och barnböcker. Förlaget ger ut böcker i både fysiskt och digitalt format under tre namn: Stevali Fakta,  Stevali Barn och Stevali Skön.

Stevali Försäljning & Marknad AB hjälper förlag med deras försäljningsarbete och är ett stöd i utgivningsfrågor som exempelvis
prissättning, titlar och format. Under årens lopp har vi jobbat med en stor bredd av olika genrer, författare och företag.