Framsida på boken "Lukas Betting så spelade jag bort 20 miljoner på ett år"

Så spelade jag bort 20 miljoner på ett år!

“Det var Barcelona-Getafe och med 20 minuter kvar satsade jag 420 000 kronor jag inte hade på att det skulle bli minst 1 mål. Matchen slutade 0-0 och ångesten rev sönder mig inifrån.” – Lukas

Jag knyter händerna och öppnar dem. Knyter, öppnar. Knyter, öppnar. Fjärdedomaren visar på tre tilläggsminuter. Det lär bli de tre kortaste och samtidigt längsta i hela mitt liv. 90 plus 1. Dembélé tar sig förbi på högerkanten slår ett prefekt inlägg, fan var där nu då, in i den jävla boxen! Jag ställer mig upp, inget annat känns möjligt, jag vill pressa in huvudet i teverutan, ta den jävla nicken själv. Suarez tar den, och den jävla skitmålisen räddar.

Det är fan inte sant.

Du har inte räddat ett fuck i ditt liv, men nu passar det din lilla idiot!”

Jag lyckas fortfarande hålla replikerna i huvudet men mitt kroppsspråk är allt annat än lugnt. Domaren sätter pipan i munnen, klockan tickar, ny hörna, 93, domaren blåser.

Det är över.

Om boken:

Lukas har allt. Fru, barn, nybyggt hus och ett chefsjobb han trivs med. När han blir sjukskriven efter en olycka drar rastlösheten och spelreklamen in honom i en värld han inte upplevt förut. Hans grå vardag får nytt ljus i spänningen och i början vinner han stort. VIP-managers från spelbolagen älskar honom, de blir snabbt hans vänner och de belönar honom med allt från iPhones till bonusar och lyxiga resor. Men pengarna tar snabbt slut och när Lukas tagit alla blanco- och sms-lån som finns börjar han låna pengar från familj och vänner. Han säger att han gör investeringar men i själva verket spelar han bort alltihop hemifrån soffan. Ett år efter första spelet har Lukas omsatt 200 miljoner kronor hos spelbolagen och är skyldig 30 personer som står honom nära över 15 miljoner kronor. Snaran dras åt och snart förstår långivarna runt om honom att något inte är som det ska. Telefonen är aldrig tyst, alla vill ha sina pengar tillbaka. Lukas vill inte ge upp, bara rätt satsning går in så kommer allt att lösa sig!

Lukas Betting av Josefine Lindén är en viktig bok i en tid då spelreklamen sköljer över oss, en röst från insidan och en sann skildring av hur spelbolagen och ett beroende långsamt bryter ner en människa och tar ifrån honom allt som betyder något. Lukas är nu spelfri sedan 19 månader, (januari 2020). Totalt har 15 personer anmält honom för grovt bedrägeri och en rättsprocess pågår. Efter att ha levt med skyddad identitet valde Lukas att bli offentlig med sin historia i Aftonbladet 2019. Han finns nu tillgänglig för intervjuer och föredrag i hela Sverige, i förhoppning om att sprida information om hur spelmissbruk kan förstöra liv men framförallt om hur man kan ta sig ur det.

“Det är inte synd om mig, jag står för vad jag gjort. Men kan jag och boken få en enda människa att sluta spela eller låta bli att börja har jag i alla fall använt min historia till något bra.” – Lukas

Boken är en sann historia om hur en människa utan spelbakgrund kan dras in i ett så pass grovt spelmissbruk att han utan att blinka satsar 420 000 på att det ska bli mer än ett mål i en match. Det är också en historia om psykisk ohälsa, om manipulativa spelbolag och om vad som händer när man inte vågar berätta sanningen. Idag lever Lukas ensam och på existensminimum med en skuld hos Kronofogden på 20 miljoner kronor. Den här boken är ett försök till att betala tillbaka, alla Lukas intäkter går till de drabbade. Det är också en bok skriven i förhoppning om att någon därute ska kunna sluta spela och våga berätta innan det är för sent.

Sagt om boken:

“En väldigt avslöjande bild av hur spelbolagen jobbar, en ögonöppnare när man läser den här boken.” – Malou von Sivers, Efter Tio

“En obehaglig skildring av ett beroende som förstör allt i sin väg och av dem som skamlöst tjänar pengar på andras svaghet.” – Aftonbladet

“Lukas självbiografi är verkligen en bok jag rekommenderar alla att läsa. Jag började läsa och kunde inte sluta förrän jag läst ut hela. Boken väcker mycket känslor. Allt från ilska, frustation och ledsamhet, till glädje, lättnad och förhoppning.” – Robin Larsson, konstenattvaramänniska.se

Stevali Sales grundades år 2004 av Stefan Lindström och Christer Lindblom, som båda har lång erfarenhet från både bokbranschen och detaljhandeln vad det gäller försäljning. Idag är företaget dels en av de största fristående säljorganisationerna inom den svenska förlagsbranschen med mångåriga centrala kontakter hos såväl bokhandelskedjor, varuhus, detaljhandel, grossister och internetbokhandlare – för att nämna de största. Men har även en förlagsdel som ger ut böcker under Stevali.