Omslag "Siris äventyr - kejsarens skatt", ljudbok

Seriealbumet ”Siris äventyr” blir specialskriven ljudbok!

- Är det möjligt att ljuddramatisera ett seriealbum?  Vi ställde frågan till Mediapoolen som svarade att de gärna ville försöka, berättar Stefan Lindström, VD för Stevali Barn som ger ut bokserien om vikingaflickan Siri.

Frågan gick vidare till författaren Patric Nyström, som fastnade för idén.

- Jag började genast bearbeta manuset till första albumet, Siri och kejsarens skatt, och anpassa det för en ljudupplevelse. Men det var inte helt lätt att konvertera från ett medium som nästan uteslutande består av bilder till ett med bara ljud, säger Patric. Tillsammans med skådespelare och musiker från Mediapoolen provades olika uppslag som spelades in som dialoger och ljud för att ersätta bilderna.

- Min tanke var att försöka skapa en liknande dramatisering som jag lyssnade på när jag var liten. Lite som musiksagorna om Tintin med Tomas Bolme, fortsätter Patric Nyström.

-Nu finns en 45 minuter lång dramatisering som går att ladda hem via streamingtjänsterna eller köpa hos återförsäljare som säljer ljudböcker för nedladdning, berättar Stefan Lindström. Seriens tecknare, Per Demervall har också varit involverad i projektet och i januari kommer ljudboken att kompletteras med ett fyrtiotal illustrationer.

- Att på ett nyskapande sätt förmedla litteratur, där fler av våra sinnen samverkar, eller gör det möjligt för den som t.ex. är synskadad att ta del av en bildberättelse, skapar möjligheter för alla att ta del av en historia. Det skapar också ett mervärde, en fördjupad läsförståelse och glädje, fortsätter Stefan Lindström, VD för Stevali Barn.

Uppmärksamheten och lovorden för Siris Äventyr, har sedan de återutgavs på Stevali Barn i Sverige, och som förstautgåva i England på förlaget Eken Press, under 2020, varit enastående.

Sture Hegerfors, Svenska serieakademin

”Serien om den modiga och charmiga vikingaflickan Siri är varken mer eller mindre än ett storverk.

En Barnserie fullt i klass med de bästa kontinentala alstren.”

Svenska Forskningsinstitutet i Istanbul

”Med ett rappt manus, välresearchade teckningar och en tuff liten tjej i huvudrollen är Siris äventyr en

läsupplevelse för alla åldrar. Inte minst lyckas den förmedla en historia om medeltida kulturmöten som

borde höras oftare i vår tid.”

Gullis Lästips, Betyg 5/5, Kejsarens skatt

”På ett nytt, roligt och upplyftande sätt kan Siris äventyr fungera utmärkt som komplement

till läroböcker när klassen läser om vikingatiden”

Barnboksfamiljen, Betyg 4/5, Kejsarens skatt

”Trotts att texten är väldigt lättläst och kortfattad så får vi tydligt ta del av vikingarnas levnadssätt.

Dels genom texten men också bilderna, samspelet mellan dessa var enligt oss riktigt bra.”

Shazam, Betyg 5/5

”Siris äventyr är en serieskatt för läshungriga barn från 6 år och uppåt”

Whisperingstories, Betyg 5/5, The Emperor´s Treasure

”I loved how you can followthe small amazing illustrations and even without the text, you can see

what is happening. Talking of the text it is a mixture of a fast-paced adventure and humour.”

Readingzone.com, Louisa Farrow, 5/5, The Emperor`s Treasure

”The entertaining story and graphic format should draw in and amuse all kinds of children

(like Aterix or Tintin) but it would also leave them with some brilliant subject knowledge.”

Om upphovsmännen

Per Demervall är en av Sveriges mest erfarna serieskapare, med en bred publicering. Allt från en illustrerad version av August Strindbergs Röda rummet till Jönssonligan. Nu aktuell med flera av HG Wells klassiker som lättlästa serieadaptioner.

Författaren Patric Nyström har tidigare skrivit manus till Bamse och Mumintrollet.

Tillsammans, förutom äventyren om Siri, är de aktuella med barnboksserien om tvillingarna Lisa och Max.

För mer information:

Läs mer om Siri: www.demervall.se

Rec.ex: info@stevali.se

Kontakt Förlaget: Stefan Lindström, 076-2164515 alt info@stevali.se

Kontakt Upphovsmän: Per Demervall, 0733-421 908 alt per@demervall.se

Patric Nyström, 0709-494 542 alt patric@patricnystrom.se

Stevali Sales grundades 2004 av Stefan Lindström och Christer Lindblom, som båda har lång erfarenhet från både bokbranschen och detaljhandeln vad det gäller försäljning.

Vi hjälper ett antal förlag med deras försäljning i bokbranschen samt att vi även ger ut egna böcker. Det innebär att vi också har kunskap och erfarenhet som förläggare.