Omslag på "Siris äventyr - Kejsarens skatt" och "Siris äventyr - Mimers gåta"

Siris äventyr - Barnserien om vikingaflickan ges ut i Norden!

Det Danska Förlaget Buster Nordic A/S, som bland annat ger ut Angelina Ballerina, Fyrkantiga Djur, Postis Per och Thomas & Friends, har nu tecknat avtal för Norden på den populära och kritikerrosade svenska barnboksserien ”Siris äventyr”, som i Sverige ges ut av Stevali Barn.

Liksom vikingarnas bosättningar växte fram, så har nu den kloka och finurliga Siri landstigit i övriga Norden. Förra året publicerades de två första serieäventyren i Sverige och England, Förlag Stevali Barn/ Eken Press. Sedan tidigare finns även avtal med Yapi Kredi Förlag i Istanbul för utgivning i Turkiet, med början hösten 2021. Till detta kan vi nu lägga Danmark, Finland, Island och Norge – säger upphovsmännen Per Demervall och Patric Nyström.

Att vikingaintresset ökar märker vi av – säger Per och Patric vidare. Även att det är en kvinnlig karaktär i vår berättelse, som visar på mod och handlingskraft verkar skapa nyfikenhet och läslust. Vi har börjat få in fler förfrågningar från förlag i Norden, men Knud Pilegaard, VD för Buster Nordic A/S visade ett tidigt intresse för vår vikingaflicka. Han förmedlade en smittande entusiasm, en bra utgivningsplan och ett helhetstänk gällande den Nordiska publiceringen som var svår att motstå. På Buster Nordics facebook, skriver Knud - Oh gosh; imagine to be a comic enthusiast, a scholar, a visitor at a museum or visitor in a bookshop and have ”Siri the viking” to look forward to, Wow!

I Sverige och England får vi i höst följa med Siri på hennes tredje äventyr, den här gången till Paris, utgivning Stevali Barn/Eken Press. De två första historierna utspelade sig i Konstantinopel och på Birka. Vårt mål, säger Per och Patric är att locka fler förlag i Europa att bli förtjusta i vår kvicktänkta och försigkomna lilla viking.

Sagt om Siris äventyr/Siri the viking

Sture Hegerfors, Svenska serieakademin

”Serien om den modiga och charmiga vikingaflickan Siri är varken mer eller mindre än ett storverk. En Barnserie fullt i klass med de bästa kontinentala alstren.”

Svenska Forskningsinstitutet i Istanbul, Kejsarens skatt

”Med ett rappt manus, välresearchade teckningar och en tuff liten tjej i huvudrollen är Siris äventyr en läsupplevelse för alla åldrar. Inte minst lyckas den förmedla en historia om medeltida kulturmöten som borde höras oftare i vår tid.”

Birka- Hovgården Gille, Mimers Gåta

”En spännande berättelse med humor och underbara bilder. Boken kan med stor behållning läsas av både barn och vuxna. Massor av fakta om vikingatiden och Birka finns insprängt – en dröm för föräldrar som gärna vill att barnen ska lära sig samtidigt”

Whisperingstories, The Emperor´s Treasure

”I loved how you can follow the small amazing illustrations and even without the text, you can see what is happening. Talking of the text it is a mixture of a fast-paced adventure and humour.”

North somerset teachers Book award, Mimir´s well

”The story is as pacey and action packed as the first, with Siri and Zack full of intelligence and determination. Together, they solve riddles and triumph over the hapless villains. It is a great read.”

Om upphovsmännen

Per Demervall är en av Sveriges mest erfarna serieskapare, med en bred publicering. Allt från en illustrerad version av August Strindbergs Röda rummet till Jönssonligan. Nu aktuell med flera av HG Wells klassiker som lättlästa serieadaptioner.

Författaren Patric Nyström har tidigare skrivit manus till Bamse och Mumintrollet.

Tillsammans, förutom äventyren om Siri, är de aktuella med barnboksserien om tvillingarna Lisa och Max.

För mer information och bildmaterial

www.demervall.se

Kontakt Upphovsmän: Per Demervall, 0733-421 908,  per@demervall.se

Patric Nyström, 0709-494 542, patric@patricnystrom.se

Stevali Sales grundades 2004 av Stefan Lindström och Christer Lindblom, som båda har lång erfarenhet från både bokbranschen och detaljhandeln vad det gäller försäljning.

Vi hjälper ett antal förlag med deras försäljning i bokbranschen samt att vi även ger ut egna böcker. Det innebär att vi också har kunskap och erfarenhet som förläggare.