Framsida till boken "Sverige 500 år"

SVERIGE 500 år: När verkligheten överträffar dikten!

Den som gillar brutala intriger, maktspel där ingen är att lita på, fester som urartar till blodbad och ett ständigt lurpassande får här sitt lystmäte. Det är dessutom en alldeles sann historia och handlar om hur Sverige blev ett självständigt land för 500 år sedan.

Vi får följa svenska frälsemän som delar sin tid mellan att strida inbördes och göra uppror mot unionen med Danmark och Norge. Vi möter biskopar som härförare, adelskvinnor som leder försvaret av borgar och städer. Bönder som revolterar. Avtal som ingås och bryts. Dagens vänner som blev morgondagens fiender.

Ändå lyckades kungen i Köpenhamn med förhandlingar och vapenskrammel hela tiden hålla tanken på en nordisk union levande. När Sten Sture stupade på Åsundens is 1520 och kung Kristian låtit kröningsfesten på slottet urarta i Stockholms blodbad så verkade kungen fått ett fast grepp om den svenska kronan.

Men en av hans motståndare undkom utrensningen. En ung Gustav Vasa hade lyckats rymma från sitt fängelse i Danmark och påbörjade en krokig väg mot den svenska tronen, mer blod skulle flyta.

Födelsen av en självständig svensk centralmakt var en osedvanligt svår förlossning. Konkurrensen om makten var stenhård och alla medel var tillåtna för att sätta krokben för sina motståndare. Här möter du dem alla; trotsiga bönder, illojala legosoldater, nattsvarta prelater, lismande kappvändare och idoga ränksmidare. På ett märkligt vis skapade de det vi känner som Sverige. I dagarna för 500 år sedan.

PATRIK NILSSON har varit verksam som redaktör och författare av historiska böcker i över 25 års tid med flera uppmärksammade verk som bland annat The rise and fall of the Swedish empire, Slaget vid Lund 1676 och Poltava. Stormaktens undergång.

SAGT OM BOKEN…

”Det är en historia väl värd att lära känna, välkryddad med mustiga historier och ett persongalleri som inte står någon roman efter.”

Stevali Bokförlag AB är ett allmänutgivande bokförlag inom skönlitteratur, fakta, historia, musik, hobbyböcker och barnböcker. Förlaget ger ut böcker i både fysiskt och digitalt format under tre namn: Stevali Fakta,  Stevali Barn och Stevali Skön.

Stevali Försäljning & Marknad AB hjälper förlag med deras försäljningsarbete och är ett stöd i utgivningsfrågor som exempelvis
prissättning, titlar och format. Under årens lopp har vi jobbat med en stor bredd av olika genrer, författare och företag.