Hur STHLM TAPAS samlade ihop 121 252kr till välgörenhet

Den 1:a april 2017 startade STHLM TAPAS Group sin insamling på allvar. Det var inte längre en dröm. Nu ska pengarna in. Nu är det vår tur att göra skillnad resonerade dem. 663 000 000 människor lider av smutsigt vatten varje dag. Fler människor dör av smutsigt vatten varje dag än av krig och våld.

Kan man kombinera entreprenörskap med viljan att hjälpa utsatta människor? Viljan att göra jorden till en något bättre plats? Eller kan till och med viljan att hjälpa andra fungera som bensin på elden som brinner för entreprenörskap? Eller är det tvärtom? Frågorna är många och de som ställer dem är ägarna till STHLM TAPAS Group, Patrick Nendrén och Peter Zander.

När Peter sålde sitt första bolag lovade han sig själv att alla framtida bolag skulle ha ett inslag av välgörenhet i sig. Något som var lite lättare sagt än gjort. Var det inte clincher med partners (om vinster)  så var det att bolagen inte hade några pengar över. Så när han presenterade idén till kompanjonen Patrick var det med stor lättnad han fick höra "asbra, vi kör!".

"Det var helt självklart att sparka igång när jag fick höra Peters syn på hur vi kan använda vår stora mängd gästkontakter till något gott. Varför inte liksom? Vi sitter på samma gren allihopa så låt oss sluta såga och börja hjälpa varandra istället - säger Patrick som grundade STHLM TAPAS för ca 5 år sedan.

Sen start, den 1 april 2017, har STHLM TAPAS Group samlat in 121 252kr genom att låta gästerna donera 2kr om de dricker vatten till måltiden. Dessa 2kr matchar STHLM TAPAS med egna 2kr och skänker sedan alla 4kr till välgörenhetsorganisationen Charity:Water (under 2017).

"Vi ville ha en så liten summa som möjligt per gäst för att få så många med oss som möjligt. Först tänkte vi 5kr per vattendrickande gäst men kom snabbt fram till att det kan skapa en irritation. 2kr är något alla har råd med" - resonerar Peter.

"Visst har vi haft 5-6 stycken gäster som blivit arga när vi utgått från att de vill vara med men den absoluta massan har hyllat oss för det vi gör. Om vi förlorar några gäster för att vi gör något vi verkligen tror på är det ändå värt det" säger Peter med ett leende. "Både våra gäster och alla våra medarbetare har varit helt fantastiska. Det är där kraften ligger, i människorna" fortsätter Peter.

STHLM TAPAS Group har sedan årskiftet bestämt sig för att fortsätta på inslagen bana och se hur långt de kan gå. Kan de tex få andra kollegor i branschen att vara med? Eller till och med få andra bolag utanför branschen att delta?

"Vi är just nu i fasen att starta en egen stiftelse för att se om vi kan få andra att inse effekten av dessa små steg. Om fler kan se hur liten skillnad dessa småpengar är för oss givare, men att samtidigt inse hur stor skillnad de är för mottagaren, då har vi gjort en skillnad tror jag"- avslutar Peter.

STHLM TAPAS för under skrivande stund en diskussion med Hand in Hand angående ett samarbete under 2018. Mer info om utgången av det samt den eventuella stiftelsen kommer under första kvartalet 2018 låter de hälsa. För mer information gå gärna till www.sthlmtapas.se/water eller Charity:Water.

• Företagsinformation

• välgörenhet
  • vasastan
  • kungsholmen
  • charity

STHLM TAPAS serverar vi tapas från hela världen. Det finns två stycken tapasrestauranger inom STHLM TAPAS. En i Vasastan och en på Kungsholmen. Båda dessa restauranger har exakt samma meny.

Webb:
www.sthlmtapas.se