Fem finalister har utvalts till kvalitetsutmärkelsen Guldtrappan

Guldtrappan_RGB_pos.pngPressmeddelande Guldtrappan 2014-12-12

• - VI ANTAR UTMANINGEN: STEG MOT DIGITALT LÄRANDE!
    Fem finalister har utvalts när jury utser kommuner/skolhuvudmän
    med framgångsrik skolutveckling och digitalisering.

De senaste åren har en rad skolor och kommuner och andra skolhuvudmän gjort satsningar på digitala verktyg och lärresurser för elever. Nu är det dags för nästa steg. Från goda exempel och enstaka föregångare bland huvudmän står vi inför en bredare genomförd skolutveckling, där alla skolor, lärare och elever drar nytta av digitaliseringen för kunskapsutveckling, samarbete och personlig utveckling.

Med anledning av detta har utmärkelsen GULDTRAPPAN instiftats för kommuner och andra skolhuvudmän som arbetar långsiktigt och strategiskt utifrån styrdokumenten, för ett framgångsrikt digitalt lärande i skolan, med gott ledarskap för kompetensutveckling och kollegialt lärande, digitala lärresurser och nätbaserat samarbete.

Efter en öppen nominering har en bred jury gjort ett urval av fem finalister till utmärkelsen GULDTRAPPAN 2015. Urvalet har gjorts efter sju kriterier för att beskriva verksamheten.

De fem utvalda finalisterna är kommunerna Botkyrka, Falkenberg, Sandviken, Sollentuna och Sundsvall.

- Ett antal huvudmän har antagit utmaningen att vara i framkant i Sverige när det gäller skolutveckling med stöd av digitala verktyg. Modigt och jag ser med spänning fram mot slutresultatet, säger Per-Arne Andersson, Direktör/avdelningschef, avd för lärande och arbetsmarknad, Sveriges Kommuner och Landsting.

Juryn fann påfallande många glädjande exempel och betydelsefulla framsteg i bred skolutveckling hos de nominerade skolhuvudmännen. Juryns lyfter nu fram fem skolhuvudmän vilka har både en god styrka i alla sju kriterier och några särskilda kvalitéer som ansågs viktiga att synliggöra för delande och spridning av erfarenhet.

I nästa steg planeras ett antal aktiviteter för spridning av erfarenheter och goda exempel, inledningsvis öppna webbsända lokala seminarier hos finalisthuvudmän under kommande år.

Den slutliga utmärkelsen liksom presentationer och erfarenhetsutbyten kommer att ske på konferensen Framtidens lärande 6-7 maj i Stockholm, liksom information i alla parternas kanaler.

- Jag hoppas de fem finalisterna kan inspirera andra kommuner och fristående huvudmän att komma i gång med arbetet med digitala lärresurser så att fler barn och elever får möjlighet att utveckla sin digitala kompetens under sin skoltid, säger Matz Nilsson, förbundsordförande i Sveriges Skolledarförbund och medverkande i juryn för Guldtrappan.

OM UTMÄRKELSEN GULDTRAPPAN
Utmärkelsen Guldtrappan utdelas till skolhuvudmän som arbetar långsiktigt och strategiskt utifrån styrdokumenten för ett framgångsrikt digitalt lärande i skolan, med gott ledarskap för kompetensutveckling och kollegialt lärande, digitala lärresurser och nätbaserat samarbete. Genom utmärkelsen vill arrangerande parter lyfta dessa frågor och därmed ge stöd till alla huvudmän i deras utveckling. GULDTRAPPAN utdelas första gången på konferensen Framtidens lärande den 6-7 maj 2015 i Stockholm.

Parterna bakom priset är Skolverket, Specialpedagogiska skolmyndigheten, Skolchefsföreningen, Sveriges Skolledarförbund, Fronter AB, Gleerups Utbildning AB, Liber AB, Modellen/Infomentor, Netsmart AB, samt initiativtagarna stiftelsen DIU och Sveriges Kommuner och Landsting, vilka alla medverkar aktivt i bedömningsarbetet.

Info om utmärkelsen och de sju kriterierna på http://www.diu.se/guldtrappan

Peter Becker

Ordförande i juryn för Guldtrappan

Stiftelsen Yngve Lindbergs Minne