​El Sistema starkare än någonsin

Den senaste veckans debatt om den bantade kulturbudgeten och förslaget att lägga ner El Sistema-verksamheten på två skolor i en av Göteborgs stadsdelar har både hotat och stärkt El Sistema i Sverige. För tillfället kan de 450 berörda eleverna och deras familjer andas ut. De lokala politikerna i stadsdelsnämnden valde att bordlägga ärendet. Inläggen och debatten i media och inte minst de barn, lärare och pedagoger som kom till sammanträdet för att uttrycka sin oro över nedläggningshotet, gjorde intryck. Det stora och snabbt mobiliserade motståndet ska också läsas som att El Sistema står starkare än någonsin.

Över hela landet ser vi nya, fler och utbyggda verksamheter – nystartade satsningarna på El Sistema i Skövde och på Gotland, Solorkestern i Göteborg, fler Drömorkestrar och den stadiga spridningen till stadsdel efter stadsdel i Malmö är några exempel från den här höstens utveckling av El Sistema i Sverige. Det glädjer oss i stiftelsen som har till uppgift att värna och utveckla och sprida arbetsmodellen.

Nya mötesplatser i vår

Det gör vi bland annat genom fortbildning, som bekant. Närmast väntar El Sistema Academy och vi kan glada konstatera att vi 2019 gästas av en prominent representation av Sistema Europe, vars styrelse närvarar i fler panelsamtal under dagarna i Stockholm, 25-27 januari. Har du inte anmält dig än så finns möjlighet att göra det fram till 15 januari.

Här finner du all information och länk till anmälan: El Sistema Academy 2019

Nästa tillfälle att ses blir i mars, 28-29, då vi har nätverksträff i Umeå. Programmet är under utformning och kommer att ha en stark regional prägel. Alla i nätverket är välkomna förstås och vi i stiftelsen är på plats som tidigare, för information och diskussion. Det ser vi fram emot. Ron Davis Alvarez kommer också att leda någon form av workshop under dagarna. Men kanske ses några av oss veckan dessförinnan, i Solna, där Kulturskolerådet samlas 20-22 mars.

Fortsatt fortbildning

Ron kommer att fortsätta sitt arbete med våra role models runt om i landet och står till tjänst för er alla som önskar inspirationsdagar, utvecklingsdagar, workshops eller annat som bidrar till den fortbildning ni önskar. I februari kommer han att vara i Venezuela för att hjälpa sitt hemland med att stärka El Sistemas utveckling i en svår tid, men kontakta eric@elsistema.se för upplägg, datum och pris.

Framåtblickande planer

Vi har just färdigställt vår verksamhetsplan för 2019-2021. Den finns inom kort tillgänglig på vår hemsida för den som vill ta del av den i sin helhet. Vår vision kan tyckas självklar men icke desto mindre viktigt att ibland påminnas om varför vi gör det vi gör.

Till exempel att alla stiftelsens aktiviteter ytterst ska leda till att fler barn och unga får ett rikare liv genom musik. Att målet är att uppnå en större mångfald på scener och i publiken och att vara en komplettering av den infrastruktur som finns för musikliv och utbildning i förskola, kulturskola, högre utbildningar för lärare och det professionella musiklivet. Och att vi verkar i en internationell kontext. Vi pratar om alla barn, och menar det också.

Några nyckelord på vägen:

• Passion: vi ska inspirera varandra och andra med vår entusiasm

• Högsta kvalitet: vårt mål är att eftersträva högsta kvalitet

• Integritet: vi ska vara ärliga och sanna mot oss själva

• Lärande: vi tar vara på varje tillfälle att lära oss mer och av varandra

• Respekt: vi behandlar alla med respekt

• Ansvar: vi tar ansvar för våra handlingar

• Med detta vill vi tacka er alla för ett fint 2018, för fantastiska insatser för barn och unga runt om i landet och för att ni tillsammans med oss vill arbeta vidare för El Sistemas utveckling i Sverige.

God jul och Gott nytt år!

Eric, Malin & Ron