​Inbjudan till digitala diskussioner - hur säkrar vi barnens tillgång till musik?

El Sistema Sverige bjuder in lärare, pedagoger och skolledare inom El Sistema och Kulturskolan till diskussioner online där vi kan lära av varandra och dela erfarenheter.

I dessa utmanande tider behöver vi alla hjälpas åt inom El Sistema-rörelsen i Sverige för att säkra barnens möjligheter att utvecklas genom musik.

Hur når vi våra elever under rådande omständigheter? Hur kan vi bäst motivera och stödja dom? Vilka tekniska möjligheter finns det?

#elsistemasweden

#elsistemaswedenonline

@elsistemasweden

Digitala diskussioner:

Onsdag 22 april kl 17-18

Nr 1: Tekniska hjälpmedel

Diskussion och erfarenhetsutbyte om tekniska verktyg som kan bidra till utvecklingen i undervisningen.

Onsdag 6 maj kl 17-18

Nr 2: Undervisningsverktyg – som inte är digitala
Det finns olika tekniska verktyg – men vilka aktiviteter kan vi göra för uppvärmning i klassrummen, skapa energi i rummet och hantera större grupper? Gemensam diskussion.

Onsdag 20 maj kl 17-18

Nr 3: Utveckling av grupp och repertoar
Hur utvecklar vi gruppen bäst? Vilken repertoar passar? Gruppdiskussion om framgångsrika exempel och övningar för idéutveckling.

Gruppdiskussionerna kommer att spelas in för sändning i våra sociala medie-kanaler.

Föranmäl deltagande till Zoom-diskussionerna till: info@elsistema.se. Du kommer därefter få en inbjudan till en Zoom-länk.

Livechatt med Ron:

Tisdagar kl 19 i maj svarar Ron Davis Alvarez, konstnärlig ledare för El Sistema Sverige, på alla möjliga och omöjliga pedagogiska frågor från dig som är El Sistema-lärare. Livechatten sker via Instagram, @elsistemasweden.

Tisdag 5 maj, tisdag 12 maj, tisdag 19 maj, tisdag 26 maj kl 19

Påminnelse: El Sistema Play

Vi vill återigen tipsa om El Sistema Play, som är en digital lärplattform framtagen av Stiftelsen El Sistema Sverige för utveckling av El Sistema i hela världen. Här finner du som är utövare, lärare och elev instruktionsfilmer för orkesterspel samt noter som ingår i El Sistemas gemensamma repertoar. Gratis och tillgängligt för alla!

Se: http://play.elsistema.se/

För anmälan till Zoom-diskussionen och allmänna frågor: info@elsistema.se

SEB, Signatur – Insamlingsstiftelse för musikfrämjande, Stim, Föreningen Solstickan och Stiftelsen Carpe Vitam möjliggör Stiftelsen El Sistema Sveriges arbete.