El Sistema Sverige växer genom nytt stort projekt.

Stiftelsen El Sistema har beviljats ett nytt projekt, El Sistema Glocal, av Svenska Postkodlotteriet. Projektet kickar igång i september 2014 och riktar sig till minst 10 kommuner runt om i Sverige som ligger i startgroparna för att starta ett El Sistema-program i den lokala musik- och kulturskolan eller i förskola/skola i samverkan med fler delar av det professionella kör- och orkesterlivet.

– Efter att ha drivit ett framgångsrikt projekt med El Sistema i Göteborg, Malmö, Stockholm, Södertälje och Umeå känns det viktigt att ge möjlighet till fler barn på fler orter runt om i landet att utvecklas tillsammans genom musik, säger Nisha Besara, General Manager på PostkodLotteriets Kulturstiftelse.

Stiftelsen El Sistema vill nu rikta sig till mindre kommuner utanför storstadsregionerna med målet att nå ut till hela Sverige. Vi vill bidra till integration och ökat samhällsengagemang. Samtidigt vill vi stärka våra internationella relationer globalt. Idag finns El Sistema program i minst 65 länder. Side by Side - by El Sistema Sweden är ett samarbetsprojekt  med möjlighet att bygga ett internationellt läger för barn och unga med den svenska musik-och kulturskolan som bas.

En del av projektet, El Sistema Glocal, är att på nya sätt nå ut till barn- och ungas lärande genom att bygga en digital lärplattform i samarbete med Playalong. Syftet är att vitalisera den klassiska musiken genom att göra den mer tillgänglig. En community kan byggas mellan elever, lärare och yrkesutövande musiker. Med nyskapande lärprocesser och kreativa idéer kan repertoar och förebildning, på ett enkelt och spontant sätt, delas av alla världen över.

- Vi gläder oss över att vi nu kan ge stöd till 10 nya kulturskolor som startar El Sistema-program i Sverige och att fler barn därmed kan nås av möjligheten att få spela och sjunga tillsammans, säger Robin Mannheimer, ordförande i styrelsen för Stiftelsen El Sistema.

Med det nystartade nätverket, El Sistema Sverige, bjuder Stiftelsen in till tre konferenser med syftet att stärka och utveckla El Sistema i Sverige och internationellt genom utbildning, forskning och kunskapsspridning. Med "musiken-i-centrum" OCH "barnet-i-centrum"vill vi fortsätta att utveckla El Sistemas musikaliska och sociala mål.

El Sistema vill förändra små och stora världar med musiken som verktyg.

Presskontakt:

Camilla Sarner, camilla@elsistema.se, 070-659 95 51

Johanna Ericsson, johanna@elsistema.se, 072-2119400

• stiftelsen
  • el sistema glocal
  • el sistema sverige

El Sistema förändrar små och stora världar med musiken som verktyg.

www.elsistema.se

Vimeo