Side by Side by El Sistema åter för tredje året

Nästa vecka delar de scen. Konstnären Peter Apelgren, barn från Grönland och Hammarkullen, dirigenten Ron Davis Alvarez från Venezuela och många många fler. Det internationella musiklägret Side by Side by El Sistema kommer att höras och märkas i Göteborg 15-18 juni. Inte minst på buss 55.

Konstprojektet Peter Apelgren + 600 barn har gett resultat. Genom Peter Apelgrens tavlor donerade till förmån för El Sistema kan nu 17 barn från Uummannaq på Grönland och deras lärare komma till Göteborg nästa vecka för att delta i lägret Side by Side by El Sistema.

– Att arbeta och leka fram bilder med alla dessa fantastiska barn är bland det roligaste och mest givande jag någonsin gjort. Alla ska ha rätt att släppa fram sådana här känslor. Det är det vi jobbar på, säger Peter Apelgren, som av egen erfarenhet vet vad det betyder att som barn bli sedd av vuxna förebilder.

Apelgren leder invigningen

Peter Apelgren, ambassadör för El Sistema, står värd för invigningen av lägret då eleverna från Grönland och Hammarkullen sammanstrålar i en konsert ledd av dirigenten Ron Davis Alvarez.

Sammantaget samlar Side by Side by El Sistema denna sommar 1 250 barn från 10 nationer, 50 volontärarbetare och en publik om minst 3 000 – alla med en gemensam passion för musik. I år kommer lägerdeltagarna att bo på en camp vid Hvitfeldtska gymnasiet där också invigningen sker den 15:e juni klockan 18.

Konserter på buss 55

Barnens musicerande kommer att märkas i staden – inte minst på elbusslinje 55. Genom ett samarbete mellan Göteborgs Symfoniker och ElectriCity får passagerare på 55:ans buss 16-17 juni lyssna till konserter av lägrets medverkande barn och ungdomar.

– På det här sättet tar konsten plats mitt i samhället, säger Petra Kloo Vik, projektansvarig för lägret.

Sida vid sida med symfonikerna

Side by Side by El Sistema är en del av Göteborgs 400-årsjubileum. Initiativtagare är El Sistema Sverige, musikskolan vars vision är att genom musik bidra till social förändring. Huvudarrangör för Side by Side är Göteborgs Symfoniker och under lägret får de medverkande barnen chans att lära sig av de erfarna orkestermusikerna. Den 18 juni klockan 15 ges en gemensam avslutande konsert i Lisebergshallen.

Viktiga samarbetspartners för genomförandet av lägret är också Göteborg & Co och SEB.

Pressträff i Angered

För ett möte med lägerdeltagare, Peter Apelgren och arrangörer inbjuds media till en pressträff tisdag 14 juni klockan 16-17.30 ca på Kultur Atom, Angereds Centrum. Då träffas också barnen från Grönland och Hammarkullen för en gemensam repetition inför invigningen.

För separata intervjuer i samband med denna pressträff kontakta Malin Clausson, kommunikationsansvarig Stiftelsen El Sistema Sverige, malin.c@elsistema.se, tel: 070-276 41 24.

För mer info om jubileumslägret:

Petra Kloo Vik, ansvarig för barn- och ungdomsverksamheten, Göteborgs Symfoniker, tel: 070-508 39 56

Camilla Sarner, verksamhetsledare Stiftelsen El Sistema Sverige, tel: 070-659 95 51

• göteborgs symfoniker
  • side by side - a youth music camp by el sistema sweden