Blogginlägg -

Företagande är en snabbväg till integration 360.000 är anställda i företag som leds av nysvenskar

Professor Mats Hammarstedt och docent Lina Aldén vid Linnéuniversitetet i Växjö varnar i Dagens Industri (den 16 jan. http://www.di.se/opinion/tva-nationalekonomer-foretagande-inte-ratt-vag/) för en övertro på egenföretagande som en lösning på integrationsproblemen. Jag delar den synpunkten. Egenföretagande bland nysvenskar löser inte integrationen. Det är mer djupgående faktorer som måste förändras. Däremot kan företagande göra stor skillnad för många, fler än man kan tro och har blivit en snabbväg till integration för många. Det erfar vi i IFS varje dag. Varför stänga dörrar när man kan öppna upp för möjligheter att förändra sin situation för alla dem som har drivkraften och dessutom erfarenhet av företagande?

Var åttonde är anställd i ett företag ledd av en nysvenskNya siffror från Tillväxtverket och SCB visar att antalet företag, som leds av en person med utländsk bakgrund ökade mellan 2006 och 2014 med 50 % från ca 62.000 till ca 93.000. Omsättningen i dessa företag ökade med 64 % jämfört med 23 % hos företag ledda av en person med svensk bakgrund. Antalet anställda ökade med 43 % jämfört med blygsamma 8 % hos företag ledda av en person med svensk bakgrund. Det betyder att drygt 360.000 personer är anställda i företag ledda av företagare med utländsk bakgrund. Dessa siffror talar för sig själva och betyder att företag ledda av nysvenskar idag står för 12 % av landets alla anställda.

60 procent lyckades gå från arbetslöshet till företagandeEn studie av professor Karl Wennberg och lektor Miriam Bird vid Handelshögskolan i Stockholm visar att en tredjedel av alla arbetslösa som startar företag fortsätter att driva sitt företag längre än sju år. Dessutom lyckades en fjärdedel via sitt företagande skapa kontakter som ledde till en anställning. Det visar att egenföretagande är en viktig väg ut ur långtidsarbetslöshet för invandrare som inte har etablerat sig på den svenska arbetsmarknaden. Att drygt 40 procent återvände till arbetslöshet inom sju år betyder att 60 procent lyckades! Varför ska dessa personer behöva vänta på att kunskapsläget har förbättrats som Hammarstedt och Aldén vill?

En snabb väg till integrationJag vågar påstå med eftertryck att företagande är en snabb väg till integration om än inte den enda. Att starta och driva ett företag är ett självval som gör att många kommer ur sitt vänteläge och beroende av andra. Det ska sedan inte underskattas den betydelse som invandrarföretagande har för sysselsättningen eftersom det skapar förhållandevis fler jobb än företagande i gemen. Många av dessa företagare börjar med enklare tjänster och produkter för att sedan gå över till mer kvalificerat företagande. Vi inom IFS har sedan i närmare tjugo år delat ut utmärkelserna årets Nybyggare och Årets Pionjär till över 500 företagare. Det är priser som blivit en utomordentlig inspiration inte minst då de instiftats av kung Carl XVI Gustaf.

Vi möter öga mot öga dem som vill förändra sin livssituationInsatser för den här vägen till integration ställer förstås krav på samhället. Det handlar om en effektiv rådgivning i rätt fas, om coachning och mentorssatsningar, om relevant information om företagandet villkor och regler och inte minst förebilder. IFS och Almi står för en betydande insats och har i över tio år arbetat med insatser inom alla dessa områden. Vi tänker följa forskningsläget noga och ta till oss det som kan underlätta för vårt arbete på fältet. Vi möter dagligen öga mot öga alla dem som vill förändra sin livssituation, har idéer och en stark drivkraft. Alla dessa behöver öppna dörrar och inte ett fortsatt vänteläge.

Maroun Aoun
VD IFS (internationella företagarföreningen i Sverige)

Rafael Bermejo

Presskontakt Grundare & Styrelseordförande Styrelseordförande 070 639 91 21