Carolina Frände

Carolina Frände ny styrelseordförande för Tensta konsthall

Teaterprofilen Carolina Frände har utsetts till ny styrelseordförande för stiftelsen Tensta konsthall. Hon efterträder Qaisar Mahmood, som lett styrelsen sedan 2015. Hennes första tillfälle som styrelseordförande äger rum den 16 december.

Tensta konsthall invigdes 1998 och har drivits som stiftelse sedan hösten 2000. Den avgående ordföranden Qaisar Mahmood, ersatte Calle Nathansson, 2015. Carolina Frände har främst varit verksam som regissör och som ledare av Kulturhuset Stadsteaterns barn- och ungdomsscen i Skärholmen 2009–2018. Hon har även varit prorektor på Teaterhögskolan i Stockholm.

- Tensta konsthall är en institution som verkligen satt kulturens och konstens betydelse för det demokratiska samtalet på kartan. Särskilt nyfiken är jag på verksamhetens glokala profil och arbetssätt i relation till samtidskonst, där möte och samtal i olika former står i fokus, säger Carolina Frände.

Den avgående styrelseordföranden Qaisar Mahmood slutar efter drygt fyra år. Han var bland annat med om att rekrytera den nuvarande chefen Cecilia Widenheim. Carolina Frändes första utställning som ordförande i styrelsen blir dels Wild Relatives som öppnar de 21 januari, en film av Berlin-baserade Jumana Manna, som bland annat visats på Venedigbiennalen 2017 och den stora utställningen The Invisible Enemy Should Not Exist (Room G), med Michael Rakowitz, som just nu visas på Malmö konsthall.

– Det är alltid vemodigt att lämna ett uppdrag och en verksamhet som ligger varmt om ens hjärta. Det känns väldigt bra och tryggt att Carolina Frände tar över nu. Tensta konsthall är något alldeles särskilt. Att ha fått en inblick härifrån har varit som ett universitet - ett lustfyllt sådant. Jag kommer att följa och fortsätta engagera mig i Tensta konsthall på andra sätt, säger Qaisar Mahmood.

Styrelsen får inte bara ny ordförande, utan också en ny ledamot i advokaten Mats Ohlén, som ersätter Katarina Sjögren. Utöver Frände och Ohlén består styrelsen av Nabil Belkacem, Anna Kettner, Sven Lorentzi och Birgitta Rydell.