Söndag 27 maj - en dags gratis performance. Internationell konstnärsduo i Stockholm.

Söndag 27:e kl 14.00 – 18.00 är det dags:
En iscensättning, konsert, promenad och performance av och med konstnären Dominique Gonzalez-Foerster och kompositören Ari Benjamin Meyers.
Gratis för alla!

Följ med på en konstupplevelse i Stockholms offentliga miljöer. Verket T.451 är en hälsning till François Truffauts dystopiska film Fahrenheit 451, liksom en hyllning till litteraturen, konsten, kunskapen, demokratin och till rätten att tänka själv. Verket T.451 uppförs bara en gång så missa inte chansen att spendera fyra timmar i en parallell verklighet.

Dominique Gonzalez-Foerster och Ari Benjamin Meyers tar, tillsammans med medaktörer och musiker, bokstavligen publiken med på en resa som börjar med en konsert kl 14.00 i Stadsbiblioteket vid Sveavägen. Där framförs den konsertsvit för stråkar, harpa och slagverk som Bernard Hermann skrev utifrån sin egen originalmusik till Truffauts film.

Färden fortsätter sedan med tunnelbanan till Hjulsta och därefter vidare till utvalda miljöer i Tensta. Längs vägen möter publiken musik, scener och karaktärer ur filmen, bl a brandmannen Guy Montag med kollegor, samt Clarisse och Linda.

Dominique Gonzalez-Foerster och Ari Benjamin Meyers samarbeten har vid flera tillfällen kretsat kring konsten som upplevelse, bl a med projekt på Guggenheim i New York samt i Bryssel och Berlin. Det här är första gången som de anlitas för ett verk i Sverige.

Verket T.451 är inspirerat av François Truffauts film Fahrenheit 451 från 1966 som i sin tur är baserad på Ray Bradburys dystopiska novell från 1953 med samma namn.  Fahrenheit 451 är den temperatur då papper självantänder. T:et  i T.451 kan tänkas stå för Tensta men kanske också för Text.

Truffauts film skildrar ett framtida samhälle där all litteratur är förbjuden och läsning är bannlyst. Brandkårens uppgift är inte längre att släcka bränder, utan att sätta eld på hus där litteratur misstänks finnas. Men hos en brandman väcks nyfikenheten på böckernas värld…

Praktisk info till allmänheten/publiken inför framförandet söndag 27 maj:

Biljetterna är gratis för alla och kan hämtas just nu ut på både Tensta konsthall och Stockholms stadsbibliotek så länge de räcker, ända fram till 27 maj.

Uppförandet av T.451 börjar söndag 27 maj kl 14.00 i rotundan på Stockholms stadsbibliotek. Publiken vägleds sedan vidare på en promenad där händelser och scener utspelar sig längs färden. Hela verket pågår i ca 4 timmar och avslutas nära Tensta konsthall ca kl 18.00. På konsthallen serveras därefter mat och dryck till självkostnadspris.

Evenemang inför T.451, filmvisning av François Truffauts film Farenheit 451 onsdag 23 maj. Fritt inträde.

Filmvisning på Stadsbiblioteket. Onsdag 23 maj kl 18.00 i aulan bakom Stadsbiblioteket. Adress: Odengatan 61 D. Se skyltning. Ingen förbokning, först till kvarn. Speltid: 122 min. Språk/text: engelska

info om konstnärerna

Dominique Gonzalez-Foerster (f. 1965, bosatt i Paris) tillhör samtidskonstens internationellt verksamma konstnärer. Hon räknas till en av den ”relationella estetikens” viktigaste föregångare - en socialt inriktad konst med tonvikt på mänskliga relationer och social interaktion.

Ari Benjamin Meyers (f.1972, bosatt i Berlin) är en amerikansk kompositör och dirigent med klassisk skolning. Hans arbete omfattar bl a kompositioner för teater, film, opera och dans samt kammarmusik. I sina konsertframträdanden är han ofta aktör i vidare bemärkelse och är dessutom verksam på den experimentella musikscenen i Tyskland.

___________________________________________________________________

T.451 är ett samarbete mellan Stockholm konst och Tensta konsthall, och produceras av Stockholm konst. Projektet genomförs med stöd av Stadsbiblioteket , Tensta bibliotek och Einar Mattsson AB. Tack till Storstockholms brandförsvar, Kamratföreningen Röde Hanen, Kurdiska föreningen Spånga och Stockholms Stadsmuseum.