Tensta Träff. Bild: Tensta konsthall

Tenstas föreningsliv i möte med nya ägarna av Tensta Träff och Tensta Gymnasium

Vad händer med de stängda lokalerna, ursprungligen avsedda att vara öppna gemensamma rum, när de får nya ägare? Som en av få mötesplatser i stadsdelen bjuder Tensta konsthall in representanter ur föreningslivet, Stockholms-politiker och de nya ägarna Hemsös VD till ett rundabordssamtal om byggnadernas framtid och möjligheterna att stärka folklivet i området.

Järva är ett av Sveriges mest föreningstäta stadsdelar, men sedan Tensta Träff och Tensta Gymnasium stängde 2016, har föreningslivet haft svårt att leva i Tensta och ungdomar i gymnasieåldern har fått söka sig till skolor utanför stadsdelen. Under tiden har flera intressegrupper mobiliserat och efterfrågat platser att vistas på, lokaler för läxhjälp och annat, utan att få gehör. Med Hemsö som ägare med ambitionen att bidra till det sociala livet, väcks nu nya förhoppningar. Med anledning av Tensta konsthalls utställning Phantoms of the Commons, där ljuset har riktats mot behovet av mötesplatser och icke-kommersiella livsrum, bjuder konsthallen nu in till ett rundabordssamtal.

–När vi bjöd in konstnärer, arkitekter och kulturutövare till den här utställningen befann vi oss i pandemins andra våg som hade lämnat Järva i ett bedrövligt skick med överrepresentation av sjuka och då vi inte kunnat träffas under lång tid. Vi tyckte att det var dags att med konstens undersökande metoder få syn på nya idéer och tankegångar för vad en mötesplats kan och borde vara. I samband med utställningen hände två saker, dels lämnades det in ett förslag till Länsstyrelsen om att kulturminnesmärka Tensta Träff och Tensta gymnasium och dels genomfördes försäljningen av byggnaderna. Nu vill vi bjuda in olika intressenter att träffas och prata hos oss, säger Cecilia Widenheim, chef för Tensta konsthall.

Tensta Träff, Tensta Gymnasium och Sporthallen blev resultatet när Stockholm bjöd in arkitekten Gösta Uddén m fl att gestalta den bortre delen av Tenstagången och Tensta Centrum. Komplexet invigdes 1984 och var tänkt som ett nav med generösa aktivitetslokaler i kombination med en av Stockholms attraktivaste utbildningscentra och en magnet för hela staden. 2016 upphörde undervisningen, lokalerna stängdes för renovering, verksamhetens framtid blev oviss och staden undersökte möjligheterna till uthyrning. Tidigare i år lade SISAB, stadens skolfastighetsförvaltare, ut byggnaderna till försäljning och nyligen blev det klart att Hemsö blir de nya ägarna.

–Vår vision är att området runt Tensta gymnasium och Tensta träff ska vara en levande plats under så många av dygnets timmar som möjligt. Det ska vara en plats för gemenskap. Vi eftersträvar en bred dialog med lokalsamhället och föreningslivet. Tenstabornas behov och önskemål är betydelsefulla i vårt arbete, vilket gör det här rundabordssamtalet både viktigt och roligt, säger Nils Styf, vd, Hemsö.

Vad händer med Tensta Träff? 12 januari 2022 kl 18 - 20

Deltagare:

Fatuma Mohammed, Tensta-mammorna

Mustafa Zatara, Tensta-profil, poet och aktiv i förenings- och entreprenörslivet i Tensta

Mohamed Barre / Fadumo Osman, ordf / vice ordf Somaliska föreningen

Nils Styf, VD Hemsö

Inbjudna politiker:

Emilia Bjuggren, Oppositionsborgarråd, Stockholm (S)

Kristina Lutz, Kommunpolitiker Stockholms stad (M)

m fl

Kvällen inleds med introduktion till pågående utställning Phantom of the Commons, där flera av konstverken berör ämnen som mötesplatser och betydelsen av gemensamma rum. Därefter ges specialbjudna tillfälle att framföra sina tankar i ämnet. Efter det bjuds in till ett öppet samtal där alla intresserade är välkomna att delta. Rundabordssamtalet modereras av Tensta konsthall. Samtalet arrangeras i samarbete med deltagarna i kursen Agents of Change – Mediating Minorities som pågått under året.