Ännu finns mycket att göra mot våld i nära relationer i Gävleborg

Ännu finns mycket att göra mot våld i nära relationer i Gävleborg

I anslutning till Internationella dagen för avskaffandet av våld mot kvinnor presenterar den oberoende tankesmedjan Stiftelsen Tryggare Sverige en kartläggning av socialtjänstens arbete med frågor som rör brott i nära relationer i Gävleborgs län.

Varje år drabbas tiotusentals personer i Sverige av brott där gärningspersonen är en anhörig eller nära bekant. Inte sällan handlar det om kvinnor som utsätts av en nuvarande eller före detta pojkvän, make eller sambo. En stor del av dessa kvinnor drabbas dessutom gång på gång, ofta i nära anslutning till det föregående brottet.

Av Socialtjänstlagen framgår att socialtjänsten har det yttersta ansvaret för att den som utsatts för brott får hjälp och stöd. Mycket tyder dock på att det har varit svårt att utforma verksamheten i enlighet med statsmakternas krav och få genomslag för prioriteringarna i det vardagliga arbetet. Det förefaller således i många kommuner finnas ett glapp mellan teori och praktik.

I dag presenterar vi en kartläggning av socialtjänstens arbete med att upptäcka, bedöma och vidta insatser när det gäller personer som utsatts för våld i nära relation i Gävleborgs län.

Resultaten visar att det finns ett antal utmaningar när det gäller social­tjänstens arbete med dessa viktiga frågor:

• För det första förefaller det som om de rutiner och handlingsplaner som finns för att upptäcka våld i nära relation inte alltid används på ett systematiskt sätt i det vardagliga arbetet
  • För det andra verkar det i stor utsträckning saknas rutiner för att säkerställa att det genomförs struktu­rerade hot- och riskbedömningar för att bedöma behovet av insatser för de drabbade
  • För det tredje tycks det till stora delar saknas ett strategiskt och struktu­re­rat samarbete med polisen när det gäller insatser för att till­handahålla hjälp, stöd och skydd
  • För det fjärde förefaller vissa kommuner ha svårt att bygga upp och bibehålla en tillräcklig kompetens och kon­tinuitet i arbetet med att upptäcka, bedöma och vidta åtgärder för personer som utsatts för brott i nära relation

Sammantaget innebär detta att personer som utsatts för våld i nära relationer riskerar att få olika stöd beroende på var i länet det bor.

Trots att mycket gjorts under senare år finns det således stora utvecklingsmöjligheter när det gäller att socialtjänstens verksamhet med att förebygga denna typ av brott och tillse att de drabbade får hjälp, stöd och skydd.

För att få detta arbete att fungera i praktiken krävs fördjupade analyser av vilken förmåga som varje kommun i länet måste ha för att klara av sitt uppdrag. Med förmåga avses i detta sammanhang att det finns förutsättningar i form av resurser, utbildning, kompetens organisation, ledarskap, kultur och system.

Klara Westerlund