Delbetänkande om idrottsrelaterat våld

I går presenterade den före detta landshövdingen, rikspolischefen m.m. Björn Eriksson delbetänkandet  "Mindre våld för pengarna" (SOU 2012:23).

I utredningen föreslås bland annat att polisinsatser ska betalas med skattemedel, och inte som i dag med godtyckliga fakturor. Eriksson poängterar dessutom betydelsen av att bestraffa individer som begår brott, inte hela supporterkollektiv. Han vill förbättra kameraövervakningen, utöka tillträdesförbudet till arenornas närhet och införa ett maskeringsförbud. Det viktigaste förslaget som Björn Eriksson lägger fram är att det inrättas ett nationellt register över de som har tillträdesförbud. Detta är själva verket en förutsättning för att lagstiftningen ska kunna tillämpas.

Björn Eriksson visar med sitt delbetänkande att han är lika skicklig som utredare av idrottsrelaterat våld, som han var som Rikspolischef. Kanske kan Eriksson göra comback inom rättsväsendet och hjälpa till att dra upp rikttlinjer för framtidens polis?