Kommunernas brottsförebyggande kritiseras

P4 Västernorrland har idag ett inslag om att det saknas förutsättningar för lokalt brottsförebyggande arbete. Bakgrunden är en undersökning från den oberoende stiftelsen Tryggare Sverige som visar att många kommuner inte prioriterar de förebyggande frågorna.

– Den lokala polisen har inte mycket att luta sig mot eftersom många kommuner inte prioriterar frågorna. Det är allvarligt eftersom det drabbar medborgarna och näringsidkarna. Vi kan även konstatera att det i många kommuner saknas en lokalt förankrad närvarande polis, säger Magnus Lindgren, generalsekreterare på Tryggare Sverige.

Granskningen visar också att kommunernas åtgärder i flera fall har baserats på magkänsla snarare än analys.

Lyssna på hela inslaget: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=110&artikel=5328256