Ny tjänst mot hot & hat på nätet - DigitalSkydd

Ny tjänst mot hot & hat på nätet - DigitalSkydd

Varje dag utsätts människor för hot, hat och andra former av kränkningar på nätet. Nu har vi tillsammans med säkerhetsföretaget mySafety utvecklat en tjänst vid namn DigitalSkydd där den som drabbas av näthat kan få hjälp och stöd dygnet runt.

Näthat, dvs. olaga hot, ofredande, trakasserier, förtal, ärekränkning m.m., drabbar dagligen ett stort antal människor. Hittills har den drabbade varit hänvisad till polisen som inte sällan av olika skäl lagt ned anmälan i samma stund som den inkommit.

- Att anmäla denna typ av brott till polisen är även fortsättningsvis viktigt, men tyvärr har polisen inte alltid den förmåga i form av resurser, utbildning, kompetens etc. som krävs för att arbeta professionellt med denna typ av anmälningar, säger personsäkerhetsexperten Peter Strandell, Stiftelsen Tryggare Sverige.

Konsekvensen av detta är att de som drabbas av denna typ av brott ofta blir utan hjälp, stöd och skydd. Det är allvarligt då brott på nätet många gånger sprider samma otrygghet, rädsla och förtvivlan som andra brott. Till det kommer att det som skrivs på nätet är synligt för alla, sprids till flera och finns kvar för alltid.

- Vi är därför glada att tillsammans med mySafety kunna presentera en ny tjänst mot näthat. Vår förhoppning är att personer som utsatts för hot, hat och andra former av kränkningar på nätet genom DigitalSkydd ska få såväl hjälp att driva sitt ärende som stöd att hantera konsekvenserna, säger generalsekreterare Magnus Lindgren, Stiftelsen Tryggare Sverige.

Vidare säger Magnus Lindgren att:

- Det finns många dysterkvistar som bara pratar om problemen. Men vi gör någonting åt det. Det här kanske inte är den enda lösningen men det är i alla fall ett nytt sätt.

En del för att komma till rätta med näthat är att näringslivet kliver fram och tar sitt ansvar.

- Jag möter dagligen en stor oro över digitala hot i form av allt från avancerade bedrägerier till näthat och grova kränkningar. För att vända utvecklingen krävs att alla goda krafter samverkar och gör en insats. Vi som företag i försäkringsbranschen skapar nu därför en produkt vi hoppas ska bidra till en tryggare och vänligare digital värld för alla. En mötesplats fri från hat och mobbing, säger VD Carl Johan Thorsell, mySafety.

För mer information, kontakta generalsekreterare Magnus Lindgren (Stiftelsen Tryggare Sverige) på info@tryggaresverige.org eller 08 29 20 00.