Brottsligheten hotar företagen - ny kartläggning av brottslighetens kostnader och konsekvenser

Nyhet -

På uppdrag av Svenskt Näringsliv har Stiftelsen Tryggare Sverige kartlagt brottslighetens kostnader och konsekvenser för svenska företag. Resultaten är förskräckande. Varannat företag har utsatts för brott och kostnaderna uppgår till ca 100 miljarder. Jämfört med tidigare undersökningar ökar kostnaderna kraftigt för företagens säkerhetslösningar.

En ny undersökning som Stiftelsen Tryggare Sverige genomfört på uppdrag av Svenskt Näringsliv visar att varannat företag har utsatts för brott under det gångna året. I första hand handlar det om olika typer av livskvalitetsbrott i form av stölder, inbrott och skadegörelse. I sammanhanget är det dessbättre ovanligare med brott mot person. Med detta sagt påverkas naturligtvis även företagen, precis som samhället i stort, av en allt grövre brottslighet i form av skjutningar, sprängningar och gängvåld.

Av undersökningen framgår också att det finns ett stort mörkertal när det gäller den typ av brott som drabbar näringslivet. Hela 41 procent av företagen uppger att de inte har anmält något av de brott de utsatts för under det senaste året. Vart annat företag uppger att de är missnöjda med polisens förmåga att utreda och klara upp brott. Hela 61 procent har också en dyster syn på framtiden där uppfattningen är att brottsligheten kommer att öka.

Beträffande brottslighetens kostnader uppgår de direkta kostnaderna för svenska företag under det senaste året till sammanlagt 43 miljarder kronor. Till detta kommer cirka 34 miljarder som företagen lagt ut på olika typer av säkerhetshöjande åtgärder i form av bland annat kamerabevakning, väktare och extra bemanning. Till dessa kostnader ska också läggas 21 miljarder kronor i uppskattade intäktsförluster. De totala kostnaderna för näringslivet är dessutom i praktiken ännu större om samtliga indirekta kostnader skulle inräknas. Ett rimligt antagande är därför att de totala kostnaderna för brottsligheten för näringslivet överstiger 100 miljarder kronor varje år.

För att bryta den negativa utvecklingen krävs att kommunerna, inom ramen för den nya brottsförebyggande lagstiftningen, inkluderar företagen i det lokala brottsförebyggande arbetet. Det handlar bland annat om att kommunerna måste kartlägga de lokala företagens oro, utsatthet och konsekvenser av brott samt genomföra en orsaksanalys och att ta fram en åtgärdsplan, en helhetslösning som Stiftelsen Tryggare Sverige kan bistå med, läs mer här.

Se rapporten i sin helhet: https://www.svensktnaringsliv....

Frågor besvaras av statsvetaren och näringslivsexperten Jacob Ämtvall (Stiftelsen Tryggare Sverige) på telefon 072-331 29 20.