Inbjudan till debattkväll: "Brott i nära relationer - ett olösligt problem?"

Inbjudan till debattkväll: "Brott i nära relationer - ett olösligt problem?"

Den oberoende tankesmedjan Stiftelsen Tryggare Sverige bjuder in till debattkväll nummer 96 på Pressklubben i Stockholm måndagen den 10 december med temat “Brott i nära relationer”. Under debattkvällen medverkar bland annat ordförande Maria Hallenius Henrysson (LexLotta) och vice ordförande Maja Ahrman (Roks).

Trots de senaste årens intensiva arbete med att förebygga brott i nära relationer drabbas fortfarande många personer av brott där gärningspersonen är en anhörig eller nära bekant. Inte sällan handlar det om kvinnor som utsätts för våld eller hot av en nuvarande eller före detta pojkvän, make eller sambo. En stor del drabbas dessutom av upprepade brott, ofta i nära anslutning till det föregående brottet. Trots att mycket gjorts under senare år finns det således stora utvecklingsmöjligheter inom exempelvis polisen, socialtjänsten och hälso- och sjukvården när det gäller att minska brottslighet och tillse att de drabbade för stöd, hjälp och skydd så att de i vart fall inte drabbas av nya brott. Vad innebär detta för de drabbade? Vad kan göras? Hur har omhändertagandet förändrats de senaste tio åren?

När: 10 december 2018 kl. 17.00-19.00

Var: Pressklubben, Vasagatan 50, Stockholm

Medverkar gör bland annat ordförande Maria Hallenius Henrysson (LexLotta) och vice ordförande Maja Ahrman (Roks).

Anmälan gör till info@tryggaresverige.org eller via telefon 08-29 20 00

Debattkvällen är kostnadsfri. Debattkvällarna anordnas inom ramen för det arbetet som bedrivs genom Viktimologiskt Nätverk. Bli medlem i nätverket genom att anmäla dig här: https://tryggaresverige.org/tankesmedja/viktimologiskt-natverk/bli-medlem