Nya lösningar för att minska brottsligheten - inbjudan till trygghetsseminarium i Lund

Nyhet -

Tillsammans med Lunds kommun bjuder den oberoende tankesmedjan Stiftelsen Tryggare Sverige in till ett seminarium med fokus på nya lösningar och nya idéer för att minska brottsligheten och öka tryggheten (se inbjudan).

Under de senaste åren har tryggheten ökat i många kommuner och mängdbrott som till exempel våld i offentlig miljö och bilbrott har minskat. Samtidigt ökar vissa andra brottstyper, exempelvis bostadsinbrott samt hat, hot och kränkningar på nätet.

Tillsammans med Stiftelsen Tryggare Sverige vill vi lyfta den positiva utvecklingen och samtidigt peka på vad som ytterligare kan göras för att minska brottsligheten och öka tryggheten, säger Mats Greko, säkerhetschef i Lunds kommun.

Vid seminariet redogör forskaren och f.d. polisen Magnus Lindgren för utvecklingen när det gäller brott och otrygghet i Sverige samt hur detta kan motverkas. Därefter ges olika exempel på hur näringslivet kan vara med och ta sitt ansvar för att förebygga brott och öka tryggheten.

Det finns många dysterkvistar som bara pratar om problemen. Men tillsammans med näringslivet och civilsamhället försöker vi gör någonting åt situationen. Det här kanske inte är de enda lösningarna, men det är i vart fall ett nytt sätt att komma till rätta med denna typ av brott och samtidigt säkerställa att de drabbade erbjuds hjälp och stöd, menar generalsekreteraren Magnus Lindgren, Stiftelsen Tryggare Sverige.

Datum: Tisdagen den 17 november
Tid: 12.30-15.45
Plats: Auditoriet, Kulturen i Lund
Målgrupp: Politiker, poliser, brottsförebyggare, grannstödjare, brottsofferstödjare, fastighetsbolag, näringslivet, m.fl.
Anmälan: För anmälan eller mer information kontakta Jonas Lindberg via e-post: info@tryggaresverige.org eller ring 08-29 20 00
Sista anmälningsdag: Senast den 6 november
Kostnad: Gratis!

För ytterligare information, se program för mer information.

12.30 – 12.40 Välkommen - Mats Greko, Lunds kommun

12.40 – 13.30 Brott och (o)trygghet i Sverige - en lägesbeskrivning - Generalsekreterare Magnus Lindgren, Tryggare Sverige

13.30 – 14.00 Kaffe

14.00 – 15.30 Nya lösningar på gamla problem