Segrare utsedd i Tryggare Sveriges frågetävling

Segrare utsedd i Tryggare Sveriges frågetävling

Under hösten har Stiftelsen Tryggare Sverige genomfört en tipstävling med 13 frågor om brott och (o)trygghet i Sverige. Syftet är att utmana de missuppfattningar, myter och rena vanföreställningar som finns om brott i samhället.

Efter en mycket hård kamp står Birk Andersson i Malmö som segrare och vinnare av en cykel. Birk har svarar rätt på frågorna samt lämnat en bra motivering till vad som kan göras för att minska brottsligheten och öka tryggheten i samhället.

Birk är 27 år gammal och studerar på Masterprogrammet i Kriminologi vid Malmö Högskola. Han har tidigare arbetat som behandlingsassistent vid ett LVM-boende. Vid sidan av studierna arbetar Birk som Läxhjälpare vid olika skolor i Malmö samt är engagerad som Polisvolontär. Han är även förtroendevald som Ersättare vid stadsområdesnämnd Väster i Malmö. I sitt framtida arbetsliv vill Birk arbeta med socialt brottsförebyggande åtgärder.

1:a Pris - Cykel från Tryggare Sverige

Birk Andersson
"Kombinera social och situationell brottsprevention: Satsa på skola och socialtjänst etc. samtidigt som tekniska lösningar ska fortsätta stödjas för att förebygga den moderna brottsligheten. Dessutom bör forskare, i synnerhet kriminologer; 1) i större grad vara delaktiga vid utformningen av brottsförebyggande åtgärder samt 2) vara källan som politiker refererar till (till skillnad från ”sunt förnuft” samt den allmänna opinionen)."

2:a Pris - MärkDNA från SmartWater

Ulf Oscarsson
"K
largör för polisen dess ansvar för situationell brottsprevention samt lär polisen att skilja på långsiktig brottsprevention och förundersökningsåtgärder. Att t.ex. gripa en inbrottstjuv är föga brottsförebyggande över en längre tid än det tar att skriva rapporten. Polisen har ofta betydligt fler "brottsofferexperter" än "brottsförebyggande experter" och det är att börja i fel ände."

3:e Pris -
 Stöldskyddsmärkning från mySafety

Jadranka Gracin
"Se till att kommunerna jobbar med projekt riktade mot situationell prevention, och att dessa projekt utvärderas både internt och tillsammans med andra kommuner för att utröna vad som fungerar. Inför ett lagstadgat krav på kommunerna att arbeta med de brottsförebyggande frågorna så det går att kräva ansvar för hur situationen utvecklas."