Situationell brottsprevention i skolan - inbjudan till kostnadsfritt seminarium den 19 november

Nyhet -

Tillsammans med Länsstyrelsen i Stockholm bjuder den oberoende och icke-vinstdrivande tankesmedjan Stiftelsen Tryggare Sverige in till ett seminarium den 19 november om situationell brottsprevention i skolan.

I Sverige utsätts drygt hälften av alla niondeklassare för någon typ av brott varje år, där den vanligaste brottsplatsen är skolan. Många elever är otrygga i skolan, ett förhållande som skiljer sig markant mellan olika skolor. Genom att förebygga brott och otrygghet i skolan kan vi komma ett steg mot att nå FN:s globala mål år 2030.

Med anledning av att barnkonventionen blev lag i januari 2020 har Länsstyrelsen i Stockholm och Stiftelsen Tryggare Sverige inlett ett samarbete för att ta fram en rapport som beskriver aktuell forskning och erfarenheter kring situationell prevention i skolan.

Nu bjuder vi in till ett seminarium om Trygghet i skolan. Kriminologen Marika Haug beskriver hur man kan öka tryggheten och minska brottsligheten i skolan utifrån aktuell forskning kring situationell brottsprevention. Hur kan det brottsförebyggande och trygghetsskapande arbetet systematiseras i samverkan med externa aktörer men också tillsammans med elever?

Tid: Torsdag 19 november, klockan 09.00-11.00
Plats: Seminariet är digitalt och sänds via Youtube. Anslutningslänk skickas ut i god tid innan seminariestart
Kostnad: Webbinariet är kostnadsfritt
Anmälan: Är obligatorisk och görs via länk. Anmäl dig här