Trygghet i skolan - en unik satsning på konceptet HackShield, verktyget Tryggare Skola och handboken PluggaTryggt

Nyhet -

Skolan är en av de vanligaste brottsplatserna för barn och ungdomar. Stiftelsen Tryggare Sverige har i flera år varit en av de ledande aktörerna när det gäller frågor som rör säkerhet och trygghet i skolan. Under 2024 kommer stiftelsen fortsätta satsa på det brottsförebyggande arbetet i skolan i form av konceptet HackShield, verktyget Tryggare Skola och handboken PluggaTryggt. Läs mer om stiftelsens arbete nedan och följ länkarna för mer information om respektive verksamhetsområde.

HackShield
Tillsammans med Polisen har Stiftelsen lanserat konceptet HackShield med fokus på barns säkerhet på internet. HackShield är ett nederländskt koncept, med tillhörande spel, där barn utbildas till cyberagenter och lär sig om cybersäkerhet, cyberbrottslingar, problemlösning och samarbete. I HackShield får barn en unik möjlighet att stiga fram som de hjältar de faktiskt är och kan guida äldre generationer, lärare, vänner och syskon att navigera säkert på nätet. Under hösten 2023 har Helsingborg stad som första aktör valt att implementera HackShield i skolor i kommunen och under 2024 fortsätter arbetet med att sprida HackShield i syfte att göra internet till en säkrare digital värld för barn.

Vill du veta mer om HackShield och hur man kan arbeta med konceptet i skolan? Kontakta marika.haug@tryggaresverige.org.

Tryggare Skola
Verktyget Tryggare Skola syftar till att underlätta och systematisera det brottsförebyggande och trygghetsskapande arbetet i skolor. Verktyget finns fritt tillgängligt och under 2023 har stiftelsen samarbetat med flera kommuner, som Haninge, Trollhättan och Sigtuna kommun, implementerat verktyget i skolor. Under 2024 har flera kommuner bestämt sig för att implementera verktyget Tryggare Skola.

Vill du veta mer om hur man kan arbeta brottsförebyggande i skolan och med verktyget Tryggare Skola? Kontakta matilda.wewel@tryggaresverige.org.

Diplomutbildning Tryggare Skola, start 13 februari
Diplomutbildningen riktar sig till personer som vill lära sig att praktiskt tillämpa den senaste forskningen samt att använda nya innovativa arbetssätt och beprövade erfarenheter vad gäller situationell brottsprevention och trygghetsskapande åtgärder i skolan. Utbildningens målgrupp är skolpersonal, skolledare, kommunpolitiker, stadsplanerare, säkerhetschefer, brottsförebyggare, m.fl. Inga förkunskaper krävs. Följ länken för mer information och anmälan.

PluggaTryggt
I början av 2024 kommer stiftelsen lansera PluggaTryggt – handboken för säkra och trygga skolmiljöer. Handboken tydliggör hur skolor kan planeras, programmeras, utformas och byggas för att öka säkerheten och tryggheten i skolan och syftet är att främja skolor som ökar barns säkerhet, trygghet och psykiska hälsa. Mer information om lansering kommer inom kort.