Brott och otrygghet i skolan kan förhindras - ny rapport om den fysiska miljöns betydelse

Under de senaste veckorna har det inträffat en rad uppmärksammade våldsdåd med skjutvapen, knivar och yxor på svenska skolor. Även om det är ovanligt med denna typ av grovt våld är skolan en av de vanligaste platserna i samhället där ungdomar både råkar ut för och begår brott.

Tillsammans med Länsstyrelsen i Stockholm har den oberoende tankesmedjan Stiftelsen Tryggare Sverige tagit fram en rapport med fokus på frågor som rör trygghet i skolan. Syftet med rapporten är att, utifrån aktuell forskning och beprövade erfarenheter, beskriva hur säkerheten och tryggheten kan förbättras i skolor genom situationell brottsprevention.

- Skolan är en av de vanligast platser där barn drabbas av brott. Många är också otrygga i skolan, framför allt i omklädningsrum, på toaletter och i korridorer. I rapporten beskrivs den fysiska miljöns betydelse för uppkomsten av brott och otrygghet samt vad som kan göras för att vända utvecklingen, säger kriminologen Marika Haug (Stiftelsen Tryggare Sverige).

Samarbetet mellan Länsstyrelsen Stockholm och Stiftelsen Tryggare Sverige påbörjades i samband med att barnkonventionen blev lag i januari år 2020. Konventionen förtydligar bland annat att alla barn ska skyddas mot alla former av fysiskt och psykiskt våld.

- Det förebyggande arbetet i skolan har traditionellt sett varit inriktat mot så kallad social prevention med målet att reducera individers motivation att begå brott. Med denna rapport lyfter vi betydelsen av den fysiska miljöns utformning för uppkomsten av brott och för att minska antalet brott som begås i skolmiljö. Rapporten är viktig för arbetsmiljön i skolan och för de barn och unga som är oroliga över att utsättas för brott, menar Brottsförebyggande samordnare Erik von Essen (Länsstyrelsen Stockholm).

Genom att förebygga brott och otrygghet i skolan kan Sverige komma ett steg närmre att nå FN:s globala mål år 2030.

Rapporten går att beställa från Jure förlag: https://www.jure.se/ns/default.asp?url=visatitel.asp?tuid=26378

Om Stiftelsen Tryggare Sverige
Stiftelsen Tryggare Sverige är en partipolitiskt och religiöst obunden NGO. Syftet är att förbättra hjälpen till brottsdrabbade och att främja utvecklingen inom det brottsförebyggande området. Arbetet är inriktat på att erbjuda nya idéer, nya samverkansformer och nya lösningar.