En minskande brottslighet. Vad kan vi lära från New York?

En minskande brottslighet. Vad kan vi lära från New York?

Stiftelsen Tryggare Sverige och försäkringsbolaget If bjuder in till ett seminarium med företrädare för NYPD och stadsplanerare för en diskussion om hur man fått ned brottsligheten i New York. Har vi i Sverige något att lära av deras arbetssätt?

Dag: Måndag 1 Juli
Tid: 15.00-16.30
Plats: Högskolan Gotland, Sal D22

Seminariet sänds direkt via följande länk: http://tryggaresverige.org/almedalen

Under de senaste åren har brottsligheten minskat kraftigt över hela USA och särskilt i New York. Samtidigt har utvecklingen i Sverige varit den motsatta. Den anmälda brottsligheten har sedan 1980-talet ökat med över 20 procent. Även om det delvis kan förklaras av en ökad anmälningsbenägenhet, ser vi en utveckling där grova våldsbrott har blivit vardag i vissa bostadsområden.

Frågan är därför vad polisen, politiker och andra aktörer har gjort i New York? Finns det saker att lära från deras arbete? Handlar det om fler poliser, hårdare tag och nolltolerans, eller finns det andra förklaringar?

Vid seminariet beskriver Joseph R. Nugent (NYPD) och Cynthia Nikitin (organisationen PPS) framgångsfaktorerna för en minskad brottslighet och ökad trygghet.

Under seminariet kommer en ny rapport att presenteras.

Deltagare: Joseph R. Nugent, NYPD Interagency Liaison Officer (NYPD/MTA), Vice VD Cynthia Nikitin (PPS), Utredningschef Göran Kellner (If), Kommunalråd Eva Öhbom Ekdahl (Nacka kommun), Polismästare Magnus Holmén (Polismyndigheten Gotland), Ordförande Karl-Åke Pettersson (Tryggare Sverige)

Moderator: Hasse Aro

Stiftelsen Tryggare Sverige bjuder även in till ett mingel i samband med Säkerhetsdagen onsdagen den 3 juli, läs mer här.

Generalsekreterare, Stiftelsen Tryggare Sverige
www.tryggaresverige.org