Framtidens polis - några tankar utifrån polisorganisationsutredningen

Med anledning av Polisorganisationsutredningens förslag om en nationell polis bjuder den oberoende Stiftelsen Tryggare Sverige in till ett frukostseminarium om framtidens polis. Vid seminariet kommer Stiftelsen Tryggare Sveriges remissvar till utredningen att presenteras. I korthet innehåller remissvaret följande:

• Vi avstyrker förslaget att lägga all makt i rikspolischefens händer
  • Vi avstyrker förslaget att lägga den faktiska omorganisationen av polisen i en persons händer
  • Vi anser att möjligheten att bilda en ny brottsutredningsmyndighet bör utredas på sätt som diskuterades av BRU redan 2005
  • Vi anser att det är bra att SÄPO:s roll utreds ytterligare, kanske mot en civil underrättelsemyndighet?
  • Vi menar att Rikskriminalen inte får försvagas på det sätt som vi uppfattar att utredningen föreslår
  • Vi anser att Statens kriminaltekniska laboratorium organisatoriskt bör placeras utanför polisen som en egen myndighet
  • Vi anser att Internutredningar och Inspektionsverksamheten helt bör placeras utanför polisen
  • Vi menar att kommunala och privata komplement till polisen bör utredas

Remissvaret presenteras torsdagen den 5 juli, kl. 08.00-09.30 vid ett frukostseminarium på Högskolan Gotland (sal D24). Seminariet direktsänds via www.tryggaresverige.org/almedalen

Kontakt: För mer information kontakta Magnus Lindgren 08-29 20 00/070-510 29 84.