Inbjudan till Brottsofferveckan 2013

Under många år har olika myndigheter och organisationer försökt att förbättra situationen för brottsdrabbade. Trots detta kvarstår många problem. I syfte att förbättra situation för personer som drabbats av brott bjuder därför Stiftelsen Tryggare Sverige in till en vecka med fokus på brottsdrabbades rättigheter och behov.

Bakgrunden är erfarenheter från USA där man varje år fokuserar på brottsdrabbades rättigheter under ”National Crime Victims’ Rights Week”. Veckan instiftades 1981 av den dåvarande presidenten Ronald Reagan och är sedan dess en institution i amerikansk politik.

Vi instiftar nu en svensk ”brottsofferveckan” den 18-21 februari 2013. Under veckan kommer vi att genomföra en rad föreläsningar, debatter och seminarier i syfte att uppmärksamma brottsdrabbades rättigheter och behov. Bland de medverkande finns ett stort antal riksdagsledamöter, forskare och andra experter (se bifogat program).

Anmäl dig till ett eller till alla seminarier. Observera att seminarierna är kostnadsfria och att vi tillämpar först till kvarn-principen.

Vänlig hälsning,

Generalsekreterare