Införande av haveriutredningar vid dödligt våld mot kvinnor

Införande av haveriutredningar vid dödligt våld mot kvinnor

Den oberoende stiftelsen Tryggare Sverige presenterar i dag en expertgrupp med uppgift att granska  varje enskilt fall av dödligt våld mot kvinnor. Syftet är att kartlägga och reda ut hur olika aktörer har agerat och därmed lära av eventuella misstag.

Sedan årsskiftet ska Socialstyrelsen göra en så kallad dödsfallsutredning när en kvinna dödas av en man som hon har eller har haft en nära relation till. Bakgrunden är att det nästan alltid finns varningssignaler som föregått det inträffade. Det kan handla om grannar, vänner, släktingar, men ofta även polis och socialtjänst, som har känt till vad som pågått, men som inte lyckats (eller ens försökt) att förhindra det inträffade.

- Vi var många som välkomnade detta initiativ och som satte stora förhoppningar till att polis, socialtjänst och andra myndigheter skulle börja lära av begångna misstag och på det sättet utveckla sitt arbete vid brott i nära relation, säger generalsekreteraren Magnus Lindgren, Stiftelsen Tryggare Sverige.

Så här knappt ett år efter att lagen trädde i kraft har Socialstyrelsen emellertid ännu inte presenterat någon dödsfallsutredning. Istället för att som vid till exempel en flygplanskrasch genomföra och redovisa en haveriutredning och där klara ut vad som eventuellt gått fel kommer Socialstyrelsen, på regeringens uppdrag, att publicera en rapport vartannat år med slutsatser från utredningsverksamheten. Rapporten kommer dessutom att utformas på sådant sätt att den inte ger upphov till förmodan om skuld eller ansvar i samband med ett dödsfall – vi kommer alltså inte att få veta vad som gick fel.

- För att försöka att bidra till att dra lärdomar vid ärenden där kvinnor har dödats av bekanta gärningspersoner har den oberoende Stiftelsen Tryggare Sverige tillsatt en egen grupp experter. Gruppen kommer att granska varje enskilt fall av dödligt våld mot kvinnor och presentera en rapport där olika myndigheters agerande studeras.

Gruppens första åtgärd blir att granska samtliga redovisade förundersökningsprotokoll avseende anmälningar om dödligt våld mot kvinna med bekant gärningsperson från 2010 till och med halvårsskiftet 2012. En sammanställning kommer att redovisas i januari 2013. Därefter kommer ärenden att granskas löpande.

Expertgruppen består av:
Inger Olsson, Socionom
Angela Beausang, ordförande Roks
Karl-Åke Pettersson, jurist och f.d. polischef
Magnus Lindgren, kriminolog, fil.dr. i psykologi
Per-Åke Åkesson, f.d. kriminalkommissarei och Sveriges mest erfarne mordutredare
Christer Nyberg, f.d. kriminalkommissarie och studierektor på PHS
Peter Strandell, leg. psykolog och Sveriges ledande personsäkerhetsexpert