Mordet i Bjärred hade kunnat förhindrats

Mordet i Bjärred hade kunnat förhindrats

Mordet i Bjärred följer samma mönster som vi fann i vår kartläggning av dödligt våld i nära relationer 2010-2011, dvs. det hade med största sannolikhet kunnat förhindrats, menar generalsekreterare Magnus Lindgren, Stiftelsen Tryggare Sverige.

Problemen när det gäller brott i nära relationer är inte i första hand brist på samverkan eller sekretessproblem, vanliga förklaringar som lyfts fram i den nya politiska retoriken. Det handlar snarare om brist på mod och chefskap, säger personsäkerhetsexperten Peter Strandell, Stiftelsen Tryggare Sverige.

Se vår rapport om dödligt våld mot kvinnor i Sverige 2010-2011: http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/stiftelsen-tryggare-sverige/document/view/doedligt-vaald-mot-kvinnor-24955 …

För mer information om rapporten om dödligt våld mot kvinnor kontakta personsäkerhetsexperten Peter Strandell, 08-29 20 00 eller generalsekreteraren Magnus Lindgren, 070-510 29 84.

Om Stiftelsen Tryggare Sverige
Stiftelsen Tryggare Sverige är en partipolitiskt och religiöst obunden NGO. Syftet är att förbättra hjälpen till brottsdrabbade och att främja utvecklingen inom det brottsförebyggande området. Arbetet är inriktat på att erbjuda nya idéer, nya samverkansformer och nya lösningar.