Mordet i Bjärred hade kunnat förhindrats

Mordet i Bjärred hade kunnat förhindrats

Mordet i Bjärred följer samma mönster som vi fann i vår kartläggning av dödligt våld i nära relationer 2010-2011, dvs. det hade med största sannolikhet kunnat förhindrats, menar generalsekreterare Magnus Lindgren, Stiftelsen Tryggare Sverige.

Problemen när det gäller brott i nära relationer är inte i första hand brist på samverkan eller sekretessproblem, vanliga förklaringar som lyfts fram i den nya politiska retoriken. Det handlar snarare om brist på mod och chefskap, säger personsäkerhetsexperten Peter Strandell, Stiftelsen Tryggare Sverige.

Se vår rapport om dödligt våld mot kvinnor i Sverige 2010-2011: http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/stiftelsen-tryggare-sverige/document/view/doedligt-vaald-mot-kvinnor-24955 …

För mer information om rapporten om dödligt våld mot kvinnor kontakta personsäkerhetsexperten Peter Strandell, 08-29 20 00 eller generalsekreteraren Magnus Lindgren, 070-510 29 84.