Mordet på Susanne hade kunnat förhindrats

Mordet på Susanne hade kunnat förhindrats

I dag föll domen mot den 51-åriga man som tidigare i år sköt sin före detta sambo i ryggen och i ansiktet med ett avsågat hagelgevär. Mannen dömdes till 17 års fängelse av Göteborgs tingsrätt för mord.

Några veckor tidigare hade kvinnan ansökt om kontaktförbud för mannen som hon var rädd för. Åklagarkammaren avslog dock ansökan och en morgon i mars i Göteborg sköts hon ihjäl av just den mannen.

- Vi har upprepade gånger kartlagt hur lagen om kontaktförbud fungerar och kunnat konstaterat stora skillnader vad gäller utfärdade kontaktförbud mellan de 32 allmänna åklagarkammarna, säger personsäkerhetsexperten Peter Strandell Stiftelsen Tryggare Sverige.

Vid åklagarkammaren i Karlskrona beviljas exempelvis 53 procent av ansökningarna om kontaktförbud, medan motsvarande siffra för åklagarkammaren i Södra Skåne är 23 procent (se bifogad statistik för Sveriges samtliga åklagarkammare).

- Även om ett kontaktförbud inte är ett heltäckande skydd för den drabbade kan det innebär skillnaden mellan liv och död. Utfärdandet av ett kontaktförbud har ett viktigt signalvärde till den drabbade om att samhället tar hot, olaga förföljelse etc. på allvar, samtidigt som det är en tydlig signal till gärningspersonen att samhället ser allvarligt på de beteenden som ligger till grund för kontaktförbudet. Det är därför frustrerande att vi inte ser någon förbättring, menar Magnus Lindgren, generalsekreterare Stiftelsen Tryggare Sverige.

Dessutom visar en ny undersökning av polisanmälda fall av dödligt våld mot kvinnor i Sverige att en stor del av fallen hade kunnat förhindrats.

- Resultatet visar att det i hälften av de fall som granskats funnits förutsättningar för ett annorlunda och mer professionellt agerande från olika aktörers sida, vilket ytterst hade kunnat förhindrat det inträffade, säger personsäkerhetsexperten Peter Strandell, Stiftelsen Tryggare Sverige.

Se vår rapport om dödligt våld mot kvinnor i Sverige 2010-2011: http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/stiftelsen-tryggare-sverige/document/view/doedligt-vaald-mot-kvinnor-24955 …

För mer information om rapporten om kontaktförbud respektive dödligt våld mot kvinnor kontakta personsäkerhetsexperten Peter Strandell, 08-29 20 00 eller generalsekreteraren Magnus Lindgren, 070-510 29 84.

Om Stiftelsen Tryggare Sverige

Stiftelsen Tryggare Sverige är en partipolitiskt och religiöst obunden NGO. Syftet är att förbättra hjälpen till brottsdrabbade och att främja utvecklingen inom det brottsförebyggande området. Arbetet är inriktat på att erbjuda nya idéer, nya samverkansformer och nya lösningar.