Ny bok om skolan som brottsplats

Ny bok om skolan som brottsplats

I samband med skolstart släpps i dag en ny bok om situationen i skolan. Bakgrunden är att många barn och ungdomar denna tid på året känner en oro att åter börja skolan. Orsaken är att skolan är en av de vanligaste brottsplatserna för barn och ungdomar. Ändå benämner vi inte alltid de brott som inträffar i skolans värld för misshandel, sexuella trakasserier, olaga hot etc. De kallas istället för "mobbning".

I boken Ta din unge och spring (titeln är ett citat från en polis till en mamma vars barn utsatts för brott i skolan) har vi granskat hur skolor arbetar mot brott. Vi har även följt två personer som utsatts för brott i skolan. Julia som blev slagen av en tjej i parallelklassen och Markus som blev filmad av sina klasskompisar efter att de bundit fast honom vid ett träd. I boken intervjuas även lärare, rektorer, poliser, jurister, socionomer och politiker.

Den bild som framkommer är att det finns ett stort mått av godtycke hur brott hanteras; vissa skolor polisanmäler alltid brott, medan andra väljer att inte göra något, säger bokens författare Matilda Rangborg, Stiftelsen Tryggare Sverige.

Ändå saknas inte verktygen; Barnombudsmannen, Barn- och elevombudet, antimobbningsteam, likabehandlingsplaner, skadestånd, utbildningar och ändrad lagstiftning.

Men vad betyder allt detta när barn som utsätts för brott ändå inte kan vara säkra på att få den hjälp de har behov av och rätt till? När förlegade attityder om vad som är normalt umgänge mellan barn får fortsätta råda. När vuxna inte agerar trots att de måste se att barn far illa. När socialtjänsten inte får kännedom om att elver drabbas av brott och när skolor mörkar vad som händer för att de konkurrerar med varandra, säger generalsekreterare Magnus Lindgren, Stiftelsen Tryggare Sverige.

Trots all kunskap och goda krafter saknar många skolor beredskap att hantera barn som utsätts för brott. Enligt Skolinspektionen har 7 av 10 skolor brister i sina planer mot kränkande behandling.