Nya lösningar för att minska brottsligheten - seminarium i Sundsvall

Nya lösningar för att minska brottsligheten - seminarium i Sundsvall

Under de senaste åren har tryggheten ökat i många kommuner och mängdbrott som till exempel våld i offentlig miljö och bilbrott har minskat. Samtidigt ökar bland annat bostadsinbrott samt hat, hot och kränkningar på nätet. I Västernorrland har exempelvis antalet anmälda bostadsinbrott fördubblats, och även olaga hot och kränkningar på nätet rapporteras öka.

- Tillsammans med Stiftelsen Tryggare Sverige vill vi lyfta den positiva utvecklingen och samtidigt peka på vad som ytterligare kan göras för att minska bostadsinbrotten och brott som avser hot, hat och kränkningar på nätet, säger trygghetssamordnaren Helen Otterström, Sundsvalls kommun.

En kartläggning av brottslighetens utveckling i Västernorrland visar att antalet anmälda bostadsinbrott har fördubblats mellan 2013 och 2014. År 2013 anmäldes 223 inbrott i bostad medan antalet anmälningar år 2014 uppgick till hela 442 stycken.

Även när det gäller nätbrott i form av olaga hot, ofredande, fridskränkningsbrott, olaga förföljelse och förtal tyder mycket på en fortsätt allvarlig situation. Som exempel kan nämnas att det år 2013 anmäldes 1 163 olaga hot i Västernorrland, något som år 2014 ökat till 1 221 anmälningar (det ska dock noteras att det utifrån den officiella kriminalstatistiken inte är möjligt att utläsa hur många av dessa anmälningar som skett på internet). En nyligen publicerad rapport från Brå visar dessutom att 96 % av anmälningarna om nätkränkningar läggs ner. Brotten beskrivs som svåra att utreda - det är komplicerat att identifiera en misstänkt och bevismaterialet måste säkras snabbt.

Vid seminariet redogör forskaren och f.d. polisen Magnus Lindgren för utvecklingen när det gäller brott och otrygghet i Sverige samt hur detta kan motverkas. Därefter presenteras en ny tjänst kallad Digitalskydd för att förebygga och hantera näthat från försäkringsbolaget mySafety Försäkringar AB. Vidare beskrivs hur en ny tjänst vid namn Märk-DNA från säkerhetsföretaget SmartWater kan förebygga och hantera bostadsinbrott.

- Det finns många dysterkvistar som bara pratar om problemen. Men tillsammans med näringslivet försöker vi gör någonting åt situationen. Det här kanske inte är de enda lösningarna, men det är i vart fall ett nytt sätt att komma till rätta med denna typ av brott och samtidigt säkerställa att de drabbade erbjuds hjälp och stöd, menar generalsekreteraren Magnus Lindgren, Stiftelsen Tryggare Sverige.

Datum: Torsdagen den 16 april
Tid: 13.30-16.30
Plats: Stadshuset, Fullmäktigesalen
Målgrupp: Poliser, brottsförebyggare, grannstödjare, brottsofferstödjare m.fl.

För ytterligare information, vänligen se separat inbjudan alternativt kontakta:

Helen Otterström, Trygghetssamordnare, Sundsvalls kommun tel: 060-19 15 44
Magnus Lindgren, Generalsekreterare, Stiftelsen Tryggare Sverige tel: 08-29 20 00

Foto: Anders Thorsell, Sundsvalls kommun

Om Stiftelsen Tryggare Sverige
Stiftelsen Tryggare Sverige är en partipolitiskt och religiöst obunden NGO. Syftet är att förbättra hjälpen till brottsdrabbade och att främja utvecklingen inom det brottsförebyggande området. Arbetet är inriktat på att erbjuda nya idéer, nya samverkansformer och nya lösningar.