Nya riktlinjer för skydd av förtroendevalda

Nya riktlinjer för skydd av förtroendevalda

I dag presenterar Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) och Stiftelsen Tryggare Sverige en ny rapport om arbetssätt och rutiner i kommuner och landsting när det gäller arbetet med att förebygga respektive hantera våld och hot mot förtroendevalda.

Resultaten visar att säkerhetsarbetet i många kommuner och landsting är kraftigt eftersatt. Det saknas beredskap för att såväl förebygga som hantera våld och hot mot förtroendevalda.

- Hela 62 procent av kommunerna och landstingen uppger att de saknar rutiner för att förebygga våld och hot mot förtroendevalda och nästan lika många (61%) saknar rutiner för att hantera de brott som inträffar, säger personsäkerhetsexperten Peter Strandell, Stiftelsen Tryggare Sverige.

Oklar ansvarsfördelning
Många av de säkerhetschefer, förtroendevalda och poliser som intervjuats inom ramen för uppdraget uppger att det är större medvetenhet om våld och hot mot förtroendevalda än tidigare. Trots detta visar undersökningen på flera problem.

- Ett av de största problemen är att det finns oklarheter beträffande den rättsliga regleringen av arbetsmiljöfrågor vid våld och hot mot förtroendevalda. Detta får till följd att det inte är klarlagt om det är kommunen/landstinget, polisen eller respektive parti som ansvarar för att förebygga respektive hantera våld och hot mot förtroendevalda, säger rapportförfattaren Magnus Lindgren, Stiftelsen Tryggare Sverige.

Normalisering
Vidare finns en stor okunskap bland förtroendevalda om vad som egentligen avses med olaga hot, ofredande, olaga förföljelse etc. Till det kommer en normalisering där flera förtroendevalda ger uttryck för att "lite får man tåla". Samtidigt menar många att samhället och rättsväsendet sänder signaler om att politiker "får tåla mer än andra".

Nya säkerhetsåtgärder

• Klara ut ansvarsfördelningen mellan parti och kommun/landsting
  • Bygg upp samarbete med polisen innan något har hänt
  • Analysera vilka frågor och uppdrag som kan väcka starka känslor
  • Ta fram en handlingsplan för att förebygga och hantera våld och hot
  • Utbilda förtroendevalda i vad som är olaga hot, trakasserier, olaga förföljelse etc.

Frågor om kartläggningen besvaras av generalsekreterare Magnus Lindgren (08-29 20 00) eller personsäkerhetsexperten Peter Strandell (046-200 111).