Stärk brottsdrabbades rättigheter - på måndag startar Nationella Brottsofferveckan 2021

I skuggan av den globala pandemin fyller Sveriges demokrati 100 år. Förutom pandemin står vår demokrati inför stora utmaningar. En sådan utmaning handlar om situationen för brottsdrabbade i Sverige, som är allvarligare än på många decennier.

För att uppmärksamma brottsdrabbades situation och behov bjuder den oberoende tankesmedjan Stiftelsen Tryggare Sverige in till Nationella Brottsofferveckan 2021 den 15-19 februari. Under veckan arrangeras en rad kostnadsfria och aktuella seminarier på temat "Brottsligheten ökar och tryggheten minskar - ett hot mot demokratin?", "Prostitution och sugardejting - ett olösligt problem?" m.fl. Veckan avslutas på fredagen med en rättspolitisk debatt med fokus på brottsdrabbade.

Bland de medverkande finns åklagaren Paulina Brandberg (Åklagarmyndigheten), professorn Peter Esaiasson (Göteborgs Universitet), journalisten Susanna Silfverskiöld (Svenska Dagbladet), polismästaren Pontus Fälldin (Polisregion Nord), ordföranden Jenny Westerstrand (Roks), advokaten Ulrika Rogland, gängexperten Maria Wallin (Göteborgs stad) samt riksdagsledamöterna Fredrik Lundh Sammeli (S), Rasmus Ling (MP), Mikael Larsson (C), Betty Malmberg (M), Andreas Carlson (KD) m.fl. (se tsv.nu för fullständigt program).

Observera att seminarierna genomförs digitalt och är kostnadsfria. Anmäl dig för att få anslutningslänkarna.

Flera av seminarierna kommer sändas i SVT Forum.

Anmälan dig via tsv.nu

Varmt välkommen!

Generalsekreterare

Hemsida: www.tryggaresverige.org

Följ oss på Twitter: @TryggareSverige

Om Stiftelsen Tryggare Sverige
Stiftelsen Tryggare Sverige är en partipolitiskt och religiöst obunden NGO. Syftet är att förbättra hjälpen till brottsdrabbade och att främja utvecklingen inom det brottsförebyggande området. Arbetet är inriktat på att erbjuda nya idéer, nya samverkansformer och nya lösningar.