Stiftelsen Tryggare Sverige inleder samarbete med Uppsala kommun

Stiftelsen Tryggare Sverige inleder samarbete med Uppsala kommun

Att öka tryggheten är en högt prioriterad fråga för Uppsala kommun. Nu ingår kommunen ett samarbetsavtal med Stiftelsen Tryggare Sverige för att öka säkerheten och tryggheten i kommunens stadsutveckling. Samarbetet innebär bland annat stöd för att öka tryggheten i Gränbyparken och vid utvecklingen av Gottsundaområdet.

Avtalet med Uppsala kommun gäller i ett år med start första september. Stiftelsen arbetar med att stärka samhällets förmåga att hantera komplexa och svårlösta problem som omger brott och otrygghet. Stiftelsen Tryggare Sverige ska nu hjälpa Uppsala kommun att implementera säkerhet- och trygghetspekter i samhällsbyggnadsprocessen.

- Otrygghet kan sitta i den fysiska planeringen, i mörka buskage och dolda hörn. För att öka tryggheten så behöver stadsplaneringen hänga med. Med hjälp av Stiftelsen Tryggare Sverige ska vi bli ännu bättre på att bygga trygga bostadsområden och offentliga platser, säger Erik Pelling (S), kommunstyrelsens ordförande.

BoTryggt2030 är en handbok från Stiftelsen Tryggare Sverige som handlar om att implementera brottsprevention i stadsbyggandet genom att bygga bort brott och bygga in trygghet. Handboken innehåller riktlinjer, rutiner och konkreta checklistor för att skapa trygga livsmiljöer. Handbokens metoder ska nu användas i kommunens stadsplanering.

- Vi ser ett ökat intresse för säkerhets- och trygghetsfrågor i Sveriges kommuner, men är extra glada för att just Uppsala kommun vill ta ledartröjan tillsammans med oss när det gäller stadsbyggnadsfrågor och implementeringen av standarden BoTryggt2030, säger generalsekreteraren Magnus Lindgren.

Avtalet innehåller bland annat kompetensstöd för nulägesanalys, rådgivning och kvalitetsgranskning i Gränbyparken. Även framtagande av trygghets- och säkerhetsanalys utifrån ett socialt boendeperspektiv kopplat till byggskedet i Gottsunda.

Förslaget att ingå avtalet behandlas av kommunstyrelsen den 25 augusti.

Om Stiftelsen Tryggare Sverige
Stiftelsen Tryggare Sverige är en partipolitiskt och religiöst obunden NGO. Syftet är att förbättra hjälpen till brottsdrabbade och att främja utvecklingen inom det brottsförebyggande området. Arbetet är inriktat på att erbjuda nya idéer, nya samverkansformer och nya lösningar.