Tryggare Sverige uppvaktar KU

Tryggare Sverige uppvaktar KU

För ganska precis två år sedan, den 29 november 2010, mördades den då 31-åriga Carla Saado av sin f.d. man i Huskvarna. Stiftelsen Tryggare Sverige har från första stund följt hanteringen av detta ärende via media, men framför allt genom kontinuerlig dialog med Carlas familj som, tillsammans med många andra personer, uttryckt sin bestörtning över hur ärendet hanterats av såväl polis som åklagare.

Eftersom den självklara och av många förväntande reaktionen från sam­hällets sida uteblev anmälde vi rättsväsendets agerande till JO.

JO kritiserar polis och åklagare
Den 16 maj 2012 kom JO:s beslut (Dnr 1703-2011) där Polismyndigheten i Jönköpings län kritiseras för att inte ha skaffat sig bättre underlag för sin bedömning av allvaret i hotet (se bilaga 2). Myndigheten kritiseras även för att inte ha gjort något för att förvissa sig om att barnen inte for illa. Vidare får jouråklagaren kritik för sitt passiva sätt att utöva förundersökningsledningen och för att helt ha åsidosatt sin dokumentationsplikt.

Detta är befogad kritik. I sitt beslut konstaterar dock JO att "det inte stod i myndigheternas makt att förutse det som inträffade morgonen efter det att Carla Saado vänt sig till polisen". Vidare menar JO att det är "långtifrån möjligt att slå fast att ett mer aktivt förhållningssätt hos polis och åklagare skulle ha förhindrat händelsen". JO säger sammanfattningsvis att "den kritik som nu riktas mot myndigheterna därför inte ska uppfattas så att dessa kan hållas ansvariga för Carla död."

Missnöje med JO:s beslut och agerande
Vi ställer oss frågande till detta uttalande och undrar om JO verkligen har mandat att göra en sådan bedömning. Är det inte precis tvärtom när man bedömer den passivitet som myndigheterna uppvisat och som JO kritiserat, att alltså Carla Saado hade varit i livet om bara myndigheterna gjort ett uns av vad de borde ha gjort i det läge som Carla befann sig i?

All samlad erfarenhet hos forskare, seniora poliser och polischefer, hos erfarna åklagare, hos kvinno- och brottsofferjourer pekar i den motsatta riktningen mot vad JO kommit fram till; nämligen att risken är som störst för brott i det ögonblick hon kontaktade myndigheterna för att be om hjälp. Det innebär att ”ett mer aktivt förhållningssätt” i dessa situationer är precis det som behövs för att rädda en kvinnas liv. Likaså står det i dagsläget faktiskt i ”myndigheternas makt” att förutse det som sedan kom att ske genom att använda de riskbedömningsinstrument (t.ex. SARA) som implementerats i svensk polis under de senaste 10 åren.

- Vi vill nu därför fästa Konstitutionsutskottets uppmärksamhet på JO:s beslut och handläggning i samband med mordet på Carla Saado. Det är vår förhoppning att utskottet i samband med sin årliga översyn av JO:s ämbetsberättelse beaktar om JO-myndigheten har den förmåga som behövs för att kunna handlägga komplicerade frågor där polismyndigheterna är inblandade, säger generalsekreteraren Magnus Lindgren, Stiftelsen Tryggare Sverige.

Eventuella frågor besvaras av generalsekreteraren Magnus Lindgren (08-29 20 00/070-510 29 84) eller stiftelsens ordförande Karl-Åke Pettersson (08-29 20 00/070-669 78 78).