Gå direkt till innehåll
Under lördagen den 10 juni möts världens främsta TIMBERSPORTS® atleter i den internationella tävlingen World Trophy, där proffsatleterna Ferry Svan och Emil Hansson representerar Sverige.

Svensk TIMBERSPORTS® trio redo att möta världseliten i Rotterdam

Helgen 9-10 juni är det dags för TIMBERSPORTS® mästerskapen World Trophy och Rookie World Championship i Rotterdam. Proffsatleterna Ferry Svan och Emil Hansson representerar Sverige i World Trophy 2023, tävlingsformatet där fyra grenar utförs av en atlet i ett och samma heat, och svenske Edvin Karlsson tävlar i Rookie-VM.

Den 9-10 juni rivstartar den internationella tävlingssäsongen för nordiska atleter i extremsporten TIMBERSPORTS®. För svenska Pro-atleterna Ferry Svan och Emil Hansson väntar det tuffa mästerskapet World Trophy. De både kvalificerade sig genom sina placeringar i European Trophy 2022, där Hansson överraskade och blev europeisk mästare, medan Svan slutade på femte plats. Fjolårets upplaga av World Trophy i Wien bjöd på tuffa heat – där svenskarna fick se sig besegrade i kvartsfinalen.

– Det är prispallen som gäller för mig i år, det är det inget snack om. Om jag dessutom kan bättra på mina tider så är det en fin bonus. Det blir viktigt att göra ett bra tidskval så att man kan få en så bra resa genom tävlingen som möjligt, säger Ferry Svan och fortsätter:
– Jag har alltid gillat Trophy-formatet och har fokuserat mycket på det under försäsongen. Formatet kräver mycket uthållighet, vilket jag tror kan vara till min fördel.

Ifjol deltog Emil Hansson i World Trophy genom ett tilldelat wildcard. I år tävlar han som regerande Europamästare, och medger att förväntningarna kan ha förändrats.

– Det kan finnas lite extra press på mig som vinnare av European Trophy, men jag är fortsatt en av de yngsta atleterna och fokuserar på att ha kul och lära mig mycket. Det är ett tävlingsformat som passar mig och jag hoppas att kunna ge de bästa atleterna en ordentlig match även i år, säger Emil Hansson.

Under lördagen den 10 juni möts världens främsta TIMBERSPORTS® atleter två och två i utslagsdueller. Mästerskapet avgörs på Onderzeebootloods i Rotterdam och innebär ett stafettliknande format med utslagningsheat i fyra grenar: Stock Saw, Underhand Chop, Single Buck och Standing Block Chop. Atleterna ska så snabbt som möjligt ta sig igenom alla fyra grenar. Vinnaren av varje heat går vidare tills endast två atleter återstår i en final.

Rookie-VM under fredagen
Tävlingshelgen i Rotterdam innebär fler tävlingar. Svenske talangen Edvin Karlsson gör under fredagen upp med världens främsta Rookie-atleter i Rookie World Championship 2023. Karlsson har inlett säsongen starkt, med en seger i säsongens första nordiska tävling, och slutade ifjol på en sjätteplats i Rookie-VM. I Rookie World Championship tävlar atleterna i fem av extremsportens grenar: Stock Saw, Underhand Chop, Single Buck, Standing Block Chop och Springboard. Till skillnad från Trophy-formatet genomförs grenarna en och en, i olika rundor, där atleterna samlar poäng baserat på hur snabbt grenen genomförs.

Följ livesändningen från Rookie World Championship den 9 juni från kl 18.50 här.
Följ livesändningen från World Trophy den 10 juni från kl 18.50 här.

För mer information, vänligen kontakta:
Emma Birgersson, PR- & kommunikationsansvarig STIHL TIMBERSPORTS®,

Läs fler nyheter från TIMBERSPORTS® Sverige här.