Gå direkt till innehåll
Tove Njåstad, 26, blir först ut att representera Sverige och Norden internationellt på damsidan i TIMBERSPORTS®.

TIMBERSPORTS® växer i Sverige – internationell debut på damsidan

Extremsporten TIMBERSPORTS® är tillbaka med en fullskalig tävlingssäsong för 2022. Inte minst på damsidan, där det nu står klart att svenske atleten Tove Njåstad blir först ut i Norden att tävla på internationell nivå. Tävlingen, vid namn International Women Cup, hålls i Wien den 27 maj.

I TIMBERSPORTS® tävlar proffsatleter med yxa och såg i sex olika grenar. Extremsporten härstammar från tidigt 1800-tal och har på senare år etablerats allt mer, både globalt och i Sverige och Norden. I de nordiska länderna har atleter på herrsidan tävlat sedan år 2010 och intresset på damsidan har sedan dess vuxit successivt. I år blir första gången någonsin som en nordisk atlet tävlar internationellt på damsidan. Det är 26-åriga Tove Njåstad som ska representera Sverige, under International Women Cup i Wien, 27 maj.

– Jag har länge haft som mål att tävla internationellt, och nu är det dags. Det känns lite nervöst men ska bli väldig kul att tävla och möta de andra atleterna i Europa, säger Tove Njåstad.

Tävlingen samlar atleter från Europa. Atleterna gör upp i tre olika grenar, Single Buck och Stock Saw utförs med handsåg respektive motorsåg, och i Underhand Chop tävlar man med yxa.

– Jag har tränat mycket på Stock Saw och Underhand Chop, och känner mig stark på de grenarna. För min del handlar säsongen mycket om att träna på att tävla, och jag tror att jag kan lära mig mycket av att vara med och tampas i den internationella tävlingsmiljön, säger Tove Njåstad.

Satsning på damsidan
TIMBERSPORTS® tävlingar på damsidan är stora internationellt men fram till nu har det inte funnits några nordiska representanter som tävlat internationellt. Intresset för att både träna och tävla har vuxit de senaste åren, beskriver Hans-Ove Hansson, svensk landslagskapten och ansvarig för träningshallen i Orsa.

– Vi ser ett ökat intresse bland atleter på damsidan, vilket förstås är jättekul. Att Tove blir först ut att tävla internationellt känns som ett viktigt steg för sporten. Det väntar också flertalet nationella tävlingar på damsidan i år, säger Hans-Ove.

Läs mer om kommande tävlingar och träningsläger här.
Följ livesändningen från International Woman Cup den 27 maj från kl 15.00 här.

För mer information, vänligen kontakta:
Emma Birgersson, PR- & kommunikationsansvarig STIHL TIMBERSPORTS®,