Gå direkt till innehåll
Ska WHO och EU förbjuda eller kraftigt begränsa avsevärt mindre skadliga alternativ till livsfarlig rökning som till exempel vitt snus, snus och ecigaretter?

Nyhet -

EU mörklägger sitt ställningstagande till snus och vitt snus inför WHO konferensen COP10 i Panama

Vitt snus och andra mindre skadliga alternativ till rökning hotas

Nu hotas både snus, vitt snus (nikotinpåsar) och eventuellt ecig av både WHO och EU. Moderaterna har alltid försvarat snuset som ett sätt att minska tobaksskador. SD, Liberalerna, KD och Centerartiet tycks hålla med. Vi har därmed en klar partimajoritet i Riksdagen för tobaksskademinimering. Det är främst tack vare snuset och nikotinpåsar som vi har den överlägset lägsta andelen dagliga rökare (5,6% enligt Folkhälsomyndigheten) och överlägset lägst andel tobaksrelaterade sjukdomar i EU. När snusandet i Sverige har ökat, har rökningen minskat. Mer än 1 miljon svenskar har valt snus framför livsfarliga cigaretter.

COP10 (WHO) möts i Panama - Sverige har chansen att påverka

Snart ska WHO:s medlemsländer som ratifierat FCTC (Framework Convention on Tobacco Control) mötas i Panama 5-10 februari för att diskutera tobaksfrågor. Har regeringen sett till att Sveriges delegation står upp för tobaksskademinimering (Tobacco harm reduction) och förklarat att snus och tobaksfria nikotinprodukter som vitt snus och vejping är en viktig nyckel till varför Sverige i princip har slutat röka?

Total mörkläggning av EU - Vet regeringen vad som står i EUs ställningstagande?

Sveriges chefsdelegat är Paula Ericson från Socialdepartementet. En journalistvän som grävde i frågan fick bara reda på att "Sverige tänker följa EU:s linje". Men vad är EU:s linje egentligen? När journalisten bad om att få se EU:s ståndpunkt om mindre skadliga alternativ till cigaretter, var dokumentet nästan helt svartmålat dvs sekretessbelagt! Det är oacceptabelt att EU hemlighåller sådan information som berör ca 130 miljoner nikotinanvändare i EU, varav knappt 100 miljoner tyvärr fortfarande röker. De som har slutat röka har oftast använt sig av ecig, snus, nikotinpåsar, heated tobacco eller nikotinersättningsprodukter. Om regeringen känner till EU:s ståndpunktsdokument, och om detta inte följer den svenska linjen avseeende skademinimering, då har regeringen att förklara sig för Sveriges 1,4 miljoner snusare och även de som snusar eller vill sluta röka i resten av Europa.

Det är också skandalöst att COP10 mötet är stängt för journalister, forskare, industri och civilsamhälle. Det är de som bäst kan belysa de konsekvenser som mötets beslut kan få. Om COP10 mötet beslutar att förbjuda vitt snus (nikotinpåsar) eller andra smaker än "tobakssmak" i mindre skadliga produkter som snus, vitt snus och ecigaretter, kan det få katastrofala följder för de cirka 140 miljoner människor i världen som har slutat röka för gott med hjälp av sådana produkter. Risken är då att många går tillbaka till livsfarlig rökning. De 1 miljard människor som fortfarande röker dagligen i världen riskerar att bli utan mindre skadliga alternativ till rökning om förbudsivrarna får igenom sin agenda.

Vad kan regeringen, med stöd av SD, göra?

Regeringen, med stöd av snusande Jimmy Åkessons SD, kan enkelt sätta nivån på COP10 beslutet då enighet med alla medlemsländer måste nås i mötets beslut precis som på det helt öppna COP28 klimatmötet i Dubai nyligen. Om Regeringen i förväg överlämnar detta enorma ansvar på några svenska tjänstemän kan de svenska rökfria traditionerna snart vara historia. Om svenskt snus hade uppfunnits i Ungern istället för i Sverige, så hade "veto-veteranlandet" Ungern för länge sedan ha använt sin vetorätt i frågan och snus och vitt snus skulle då vara lagligt i hela EU. Nu måste därför svenska regeringen, med stöd av de partier som står upp för snus och skademinimering, visa världen vart man står i denna livsviktiga fråga en gång för alla.

Bengt Wiberg - Grundare av konsumentorganisationen EUforsnus med tusentals medlemmar från nästan 100 länder där cirka 85% av medlemmarna har lyckats sluta röka tack vare snus och/eller vitt snus. Bengt är också grundaren av innovationsbolaget Stingfree AB på Lidingö.