Gå direkt till innehåll
Bengt Wiberg, uppfinnaren och grundaren av Sting Free AB och sonen Daniel Wiberg som är vd

Pressmeddelande -

Världens första nikotinportioner med ett inbyggt patenterat skydd för tandköttet har lanserats i Sverige

Stingfree tobaksfria nikotinportioner med inbyggt patenterat skydd för tandköttet har nu lanserats i Sverige. Stingfree-tekniken, reducerar den sveda och irritation på tandköttet som är så typisk för vanliga snus- och nikotinprodukter. Flera e-handlare och butiker säljer nu den första produkten i en kommande serie nikotinportioner med olika smaker och styrkor.

Reducerar sveda och irritation. Flera studier har påvisat att många snusare får skador på och förändringar av tandköttet framförallt där prillorna ligger i direktkontakt med tandköttet. Stingfree-tekniken avser att motverka detta och den tillhörande sveda/irritationen på placeringsstället genom att ha en ogenomtränglig barriär på tandköttssidan av prillan. En hög andel snusare ogillar när nikotinportioner och snus svider och irriterar tandköttet. Detta är ett faktum som Sting Free AB konstaterade i en omfattande enkätundersökning under 2022 med svar från över 1000 svenska snusare (varav nästan 40% kvinnor). Av de svarande ansåg 67% av kvinnorna att svidandet, oavsett när det svider, är obehagligt liksom 53% av männen. Nästan 50% av de svarande hade fått munhälsoproblem kopplade till sitt användande av snus/nikotinportioner påpekande av sina tandläkare.

Sting Free AB's vision är att stingfree-tekniken ska bli en ny industristandard för nikotinportioner och traditionellt portionssnus, likt light-produkter för läsk eller Goretex för kläder, och att kunder i framtiden kommer att få frågan “vanlig eller stingfree?” när de köper sådana produkter. Bolaget hoppas också att tekniken ska bidra till att fler rökare väljer bort livsfarliga cigaretter mot betydligt mindre farliga nikotinportioner.

Bland aktieägarna återfinns bland annat den framgångsrika fastighetsentreprenören Erik Selin och uppfinnaren av det första portionssnuset för 50 år sedan, professor Curt Enzell, fd forskningschef på Swedish Match. Aktiemajoriteten hålls av familjen Wiberg på Lidingö.

Mer information om Stingfree-tekniken och Stingfreesnus här.