Gå direkt till innehåll
Bengt Wiberg, VD Sting Free AB, hos sin tandläkare på Lidingö som inspirerade honom till den revolutionerande innovationen.

Pressmeddelande -

StingFree AB tar in miljonbelopp från investerare till sin patenterade snusportionspåse.

Sting Free AB har framgångsrikt genomfört en ägarspridning. Genom transaktionen har Sting Free AB tillförts miljonbelopp till en pre-money värdering om 27 miljoner kronor. Bland investerarna återfinns bland annat professor Curt Enzell, uppfinnare av portionssnuset och tidigare forskningschef på Tobaksbolaget (Swedish Match). Innovationen kan komma att bli en helt ny standard för alla portionsförpackade orala nikotinprodukter som t.ex. snus och tobaksfria nikotinpåsar i världen.

StingFree AB har patentgodkännande på de dominerande marknaderna, USA och Europa, för sin innovation som förhindrar sveda och reducerar irritation på tandkött från snuskonsumtion. Tekniken är tillämplig på både snus och tobaksfria nikotinpåsar och har redan framgångsrikt producerats i prototypserier med industriella och omodifierade snusförpackningsmaskiner. Swedish Match har tecknat ett icke-exklusivt licensavtal för den nya teknologin och förhandlingar pågår med andra svenska och utländska producenter att göra detsamma.

“Kapitaltillskottet från ägarspridningen möjliggör för bolaget att enkelt avropa nationella patent i ca 40 länder, inklusive alla länder i Europa, samt en god kapitalbas för kommande industriell produktion. Vi är oerhört glada att så många framstående personer och företag har valt att investera i Sting Free AB”, säger bolagets VD och grundare Bengt Wiberg, Lidingö.

Uppfinnaren av portionssnuset, professor Curt Enzell, en av investerarna.

Bland investerarna finns också professor Curt Enzell, uppfinnare av portionssnuset och tidigare forskningschef på Tobaksbolaget (Swedish Match).

"Jag uppfann portionssnuset, då människor ofta finner det ohygieniskt och mindre tilltalande att snusa lössnus. Sting Free ABs innovation kan underlätta för många att övergå till snus, då svidandet ofta utgör ett hinder för rökare att konvertera till snus" säger professor Curt Enzell.

Undersökningar med deltagare från 50-tal länder

Sting Free AB har i en marknadsundersökning med 660 manliga och kvinnliga svenska snusare konstaterat att 40% av respondenterna ogillar när snus svider på tandköttet. Endast 11% av kvinnorna och 17% av männen tycker om när det svider. I empiriska test med vuxna nikotinanvändare, som aldrig provat snus eller tobaksfria nikotinpåsar tidigare, tyckte 9 av 10 att svidandet var obehagligt medan en lika hög andel ansåg att identiskt innehåll, fast i en Sting Free portionspåse, var bra.

Om Sting Free AB

Sting Free AB har utvecklat en produkt och en metod att framställa en portionspåse för alla slags nikotinprodukter som inte svider och irriterar konsumentens tandkött. Innovationen STINGFREE har patentgodkänts i USA och Europa och har fått en av de högsta utmärkelserna i världen, The Golden Leaf Award i kategorin “Mest spännande nykomling i branschen” vid Global Tobacco and Nicotine Forum i New York City med motiveringen att det avgjort är den största snusinnovationen sedan uppfinnandet av portionssnuset” samt att innovationen “tjänar syftet skademinimering för rökare”. Swedish Match har tecknat ett icke exklusivt licensavtal för teknologin och företaget förhandlar för närvarande med flera svenska och internationella producenter som önskar licensavtal. Sting Free AB har med partners hjälp också löst tillverkningstekniken av svidfria snus- och nicotine pouch produkter som bl.a. innebär att inga modifieringar behöver göras i befintliga snuspaketeringsmaskiner. Bolaget har sitt säte på Lidingö. Initialt har flera internationellt välrenommerade tandläkare varit medhjälpliga i innovationsprocessen.

Mer information, se nedan.

Stingfreesnus.com