Fredrik Andersson/Wonderwork

Johannas Stadsodlingar tar in kapital för att säkra framtida grönsaksbehov och klimat!

Food tech-bolaget Johannas odlar och säljer lokalt odlad fisk, grönsaker och örter genom ett cirkulärt kretsloppsbaserat odlingssystem som kallas för akvaponi. Sallader och kryddor odlas utan några gifter eller bekämpningsmedel i ett mini-ekosystem, där näringen fås från fiskar och naturliga bakterieprocesser i biofilmer. Johannas designar och integrerar industriellt skalbara näringsprocesser i framtidens datadrivna och automatiserade system, som minskar både miljöpåverkan och vattenförbrukningen jämfört med dagens grönsaks- och fiskodlingar.

Nu tar Johannas in 5 miljoner SEK i kapital för att designa den första ”levande matfabriken” och skapa en skalbar lösning. Kända entreprenörer går in, som MatHems grundare familjen Kull och lager- och affärsängeln Lars-Göran Ahlberger, samt Propel Capital.

Efter många besök på vår pilotanläggning av köksmästare och välkända kockar så vet vi att våra grönsaker smakar bättre, fungerar utmärkt vid tillagning och håller längre än vad som finns tillgängligt lokalt på marknaden idag berättar Anke Johanna van Lenteren, grundare och odlingsansvarig på Johannas.

Som grundare av MatHem brinner vi för bra mat på middagsbordet. Matproduktionen står idag för 20–30% av alla globala utsläpp, något som måste förändras. Johannas tar fram lokalproducerade produkter av toppkvalité i ett cirkulärt kretsloppsbaserat system, vilket betyder minimalt med resurser som krävs i hela värdekedjan. Detta tror vi är framtiden säger familjen Kull.

" Vi ser stora möjligheter i den lösning som planeras med en produktionsanläggning som är fullt skalbar och med en distributionslösning som bland annat genom samlastning möjliggör miljövänliga transporter i ett system med obruten kylkedja" säger affärsängeln Lars-Göran Ahlberger.

Idag kan man hitta grönsaker från Johannas på restauranger som Vaxholms Kastell och Steningevik. Dessutom kan man handla på lokala butiker och köpa direkt från Johannas på Rekoringar i Stockholm och Uppsala. För mer information, Thomas Bjelkeman, 070-438 63 55 eller besök johannas.org