Medtechföretaget Vivoline vann pris för bästa internationaliseringsplan

Medtechföretaget Vivoline vann pris för bästa internationaliseringsplan

I förra veckan var det avslutningsceremoni för Go Global Medtech, ett program som arrangeras av affärsinkubatorn STING. På Kista Entré Konferens korade en panel av erfarna personer i medtechföretag, det bolag som har lyckats bäst med sin plan för internationalisering.

- Jag är glad över utmärkelsen och ser det som en bekräftelse att vi är på rätt väg. Eftersom vi har jobbat kontinuerligt med internationalisering under programmets gång, har resultatet blivit en heltäckande strategi som täcker in de flesta aspekterna, säger Peter Sebelius, vd för Vivoline Medical AB, som mottog prischecken på 10 000 kronor.

Vivoline utvecklar och säljer en ny teknik för lungtransplantation som syftar till att öka antalet tillgängliga lungor för transplantation.

- Vivolines nya teknik räddar liv! Företaget har därmed stora möjligheter att sälja sina produkter utomlands, säger Olof Berglund, affärscoach på STING och en av programledarna för Go Global Medtech.

Det är andra året i rad som STING har genomfört Go Global Medtech, som under fem intensiva tvådagarspass, skapar bättre förutsättningar för svenska medtechföretag att växa och expandera globalt.

- Det största hindret för att lyckas med sin internationalisering är att man inte förstår hur andra länder och marknader fungerar. Många länder har snåriga regelverk och nationella särregler. Vivoline har beskrivit hur företaget, på ett tydligt och konkret sätt, ska ta sig igenom denna djungel och hur man ska tjäna pengar, säger Olof Berglund.

Programmet äger rum hos olika medtechföretag med internationell verksamhet runt om i Sverige. Två av passen fokuserar på USA – världens största medtechmarknad, som står för hälften av världens omsättning. Ett pass handlar om Europa, ett om andra marknader och ett om hur bolag kan organiseras och finansieras för internationalisering och snabb tillväxt.

- Jag har fått stor kunskap och inte minst ett utökat nätverk och inspiration från de företag vi besökte, säger Peter Sebelius.

- Värdföretagen har delat med sig av sina erfarenheter av internationalisering och meningsfulla utbyten mellan företag har skapats. Jag har goda förhoppningar att dessa nätverk kommer att leda till konkreta samarbeten, säger Olof Berglund.

Övriga bolag som har deltagit i Go Global Medtech 2010 är Gearwheel, Medtentia, Clinical Laserthermia Systems, Epiq Life Science, Vivoline, Medfield Diagnostics, Hök Instruments Calmark. Värdföretag under programmet var Gambro, S:t Jude Medical, Elekta, HemoCue och Astra Tech.

Våren 2011 kommer en ny omgång av Go Global Medtech att arrangeras.

För mer information
Olof Berglund, programledare Go Global Medtech och affärscoach inom medtech på STING: 0706-35 98 15, olof.berglund@stockholminnovation.com

Peter Sebelius, VD Vivoline Medical AB: 0708-18 68 00, peter.sebelius@gantus.se

OM STING (Stockholm Innovation & Growth)
STINGs vision är att bidra till byggandet av framtidens globala tillväxtföretag genom att attrahera de bästa innovatörerna och entreprenörerna och erbjuda dem affärsutvecklingsstöd och nätverk i världsklass. Affärsinkubatorn STING är ett non-profit företag, som ägs av Stiftelsen Electrum – en samverkan mellan näringsliv, forskning och Stockholms stad. STING har sitt huvudkontor i Kista Science City. Huvudpartners är Innovationsbron, Stockholm Business Region, KTH och Karolinska Institutet.

Mer information: www.stockholminnovation.com