Startups med superplast och nya shoppingupplevelser redo att lyfta

Startups med superplast och nya shoppingupplevelser redo att lyfta

En superplast som ska revolutionera golvbranschen och en mobilapp för en ny och bättre shoppingupplevelse − det är affärsidéerna bakom STING-bolagen Mercene Labs och Reve, som efter att ha genomgått inkubatorprogrammet avtackades vid en Take off-ceremoni i onsdags.

Materialteknikbolaget Mercene Labs står bakom en ny superplast med ett flertal användningsområden. Bolagets främsta produkt just nu är en primer som snabbt gör inerta ytor lätta att måla och limma. Mercene Labs ser även en affärsmöjlighet inom medicinsk diagnostik, något som bolaget vill produktifiera tillsammans med en strategisk partner under 2015.

Under tiden hos STING har Mercene Labs startat upp tillverkning och försäljning av sin superprimer och under 2014 har man sålt för totalt 450 000 kr. Teamet har växt från två till fyra personer och man har tagit in extern finansiering i form av mjuka lån och stipendier om totalt 5,5 miljoner kronor, bland annat Ingemar Croon Award på 2 miljoner kronor som bolaget mottog 2013. Nu siktar man på global tillväxt.

– Marknaden för primers är enorm. Varje år tillverkas fem miljarder kvadratmeter golv i världen och väldigt många av dessa behöver en primer. Vi vill göra ett avtryck på den marknaden. Från dag ett har vi jobbat nära kunder och satsat på att sälja och det har visat sig vara rätt väg att gå. Under 2015 räknar vi med att ha leveranser till pilotkund på ett värde av 20 miljoner kronor, säger Tommy Haraldsson, CTO och medgrundare av Mercene Labs.

Dagens andra bolag, Reve, har utvecklat en mobil tjänst för en bättre shoppingupplevelse; när som helst, var som helst och i alla kanaler. Reves vision är att e-handel och fysisk detaljhandel integreras fullt ut. Genom en kraftfull sökfunktion kan mobilappen känna igen produkter och ge kunden information om pris, tillgängliga storlekar och färger. Plagget kan sedan köpas direkt genom appen eller i butik. All information är delbar inom Reve-forumet och i övriga sociala medier.

När Reve kom till STING i maj i år var produkten ännu inte introducerad på marknaden. Bolaget har byggt och lanserat mobilappen på rekordtid och har idag 96 000 produkter och 38 återförsäljare. Tidigare i höstas gick Optimizer Invest och Almi Invest in som delägare i Reve.

För återförsäljare öpnnar appen upp för en ny försäljningskanal, en stark marknadsföringskanal och information om kundernas köpbeteende. Sverige är den första marknaden som tjänsten finns tillgänglig på men planer finns på en global expansion. Teknologin är skalbar och kan också appliceras på andra områden.

– Reve är ett bolag som ska bli globalt. Om fem år hoppas jag att vår produkt är standard för människor över hela världen som vill förbättra sin shoppingupplevelse. Under STING-tiden har jag lärt mig att uthållighet är en entreprenörs viktigaste egenskap, och det tänker jag hålla fast vid, säger Josep Nolla, CEO och grundare av Reve.

Vid Take off-ceremonin mottog Mercene Labs och Reve utmärkelsen ”Certified by STING” som ett bevis på att de genomgått STINGs inkubatorprogram och nu är redo att ta nästa steg på vägen mot att global expansion.

Tommy Haraldsson, CTO och medgrundare, Mercene Labs, tommy.haraldsson@mercenelabs.com, 070-467 22 57
Josep maria Nolla, CEO och grundare, Reve, josep@reveapp.com, 072-155 82 52